U Evropskoj uniji oko 60 odsto ukupno novoregistrovanih automobila pripada firmama. Kada je riječ o komercijalnim vozilima poput kombija i kamiona, gotovo 100 odsto registracija dolazi iz korporativnog sektora. Ipak, udio električnih kombija u prvoj polovini 2025. godine iznosio je svega 8,5 odsto, dok je kod električnih kamiona bio još niži – svega 3,5 odsto. Ovi podaci ukazuju na to da EU ima problem sa nedovoljnom potražnjom za vozilima bez emisija, ali istovremeno pokazuju da upravo komercijalna vozila predstavljaju ogroman potencijal za bržu tranziciju.
Kako prenosi Udruženje evropskih proizvođača automobila (ACEA), jedan od ključnih izazova leži u lošem pristupu politici podsticaja. Umjesto uvođenja zakonskih obaveza za kompanije, kao djelotvorniji pristup pokazali su se dobro osmišljeni podsticaji.
Na primjer, u Norveškoj je oko 90 odsto novih korporativnih kupovina automobila bez emisija omogućeno zahvaljujući kombinaciji poreskih oslobađanja i umanjenja za kupovinu i infrastrukturu, oslobađanju od putarina, kao i dodatnim pogodnostima poput povlašćenog parkiranja i korištenja žutih traka. Sve to postignuto je bez obaveznih propisa. Sličan rezultat zabilježila je i Belgija, koja je 2024. godine dostigla udio od čak 80 odsto u ovom segmentu.
Pročitajte još:
- Pad registracije automobila u EU, ali električni i hibridi bilježe rast
- EU ulaže 2,8 milijardi eura u zelenu modernizaciju evropskog saobraćaja
- Zašto EREV vozila nisu korak naprijed – Oslanjanje na punjač ili rezervoar?
Međutim, samo 19 članica Evropske unije trenutno primjenjuje poreske olakšice ili druge mjere koje pomažu firmama da pređu na ekološki prihvatljiva vozila, zbog čega se preporučuje da sve članice uvedu ovakve podsticaje.
Kada je riječ o komercijalnim vozilima, neophodno je razmišljati šire – uz poreske olakšice, potrebne su i dodatne politike koje uključuju, na primjer, davanje prednosti vozilima bez emisija u javnim nabavkama, kao i podsticanje klijenata da postepeno povećavaju udio ovakvih vozila u lancima snabdijevanja i usluga. To treba da prati i direktna podrška prevoznicima – kroz uvođenje putarina zasnovanih na emisijama CO₂, subvencije za kupovinu, kao i razvoj infrastrukture – može biti presudna u ostvarivanju ciljeva klimatske politike EU.
Energetski portal