EU Sistem trgovine emisijama za drumski saobraćaj i zgrade (EU ETS 2), čija je primjena planirana od 2027. godine, predstavlja nezamjenjiv instrument za efikasno i troškovno racionalno smanjenje emisija, navodi se u novom izvještaju Centra za evropske politike (CEP). Ovo je posebno značajno za sektor teškog drumskog saobraćaja, koji se ubraja među najveće emitere ugljen-dioksida u Evropi. Zbog toga, i pored političkog pritiska, EU ETS 2 ne smije biti ukinut niti oslabljen.
Udruženje evropskih proizvođača automobila (ACEA) na svojoj zvaničnoj stranici objavilo je tekst u kojem se razmatra zbog čega postoje podijeljena mišljenja kada je riječ o njegovoj primjeni. S jedne strane, strahuje se da bi primjena EU ETS 2 mogla dovesti do neočekivanog porasta cijena CO2, što bi se direktno odrazilo na rast cijena fosilnih goriva i time pogodilo potrošače. Mnoge države članice, posebno one sa nižim prihodima, brinu da bi takav razvoj događaja mogao izazvati socijalne tenzije i povećati troškove života.
S druge strane, CEP upozorava da je Evropa na kritičnoj prekretnici u svojoj klimatskoj politici. Slabljenje ovog mehanizma ugrozilo bi postizanje dekarbonizacije. Takođe, njegovo odlaganje ili ukidanje dovelo bi do toga da Evropska unija posegne za strožim komandno-kontrolnim mjerama. Takve mjere, poput direktnih zabrana ili strožih tehničkih standarda, mogle bi nesrazmjerno pogoditi grupe čija su primanja niska, ali i industrijsku konkurentnost.
Prednosti EU ETS 2
Jedna od ključnih prednosti EU ETS 2 leži u tome što postavlja ukupnu gornju granicu na emisije gasova sa efektom staklene bašte. Uz to, istovremeno daje fleksibilnost učesnicima tržišta da sami biraju kako će smanjiti emisije. Na taj način, cijena CO2 određena na tržištu pokazuje koje mjere za smanjenje emisija su najisplativije i najefikasnije. Ovo je posebno značajno za sektor transporta, jer doprinosi smanjenju ukupnih troškova vlasništva (TCO) vozila sa nultom i niskom emisijom, uključujući i teška vozila (HDV), u odnosu na vozila na fosilna goriva. U slučaju da cijena CO2 ostane niska, klimatski prihvatljiva vozila neće moći da se takmiče sa konvencionalnim po uslovima na tržištu.
Kako je istaknuto, EU ETS 2 dobija posebno na značaju zato što određeni dijelovi zakonodavnog okvira EU za dekarbonizaciju još uvijek nisu usvojeni. To se odnosi na izmjenu Direktive o oporezivanju energije, kao i na Direktivu o težinama i dimenzijama komercijalnih vozila. Dok su te regulative i dalje u procesu dogovaranja, ETS 2 ostaje najpouzdaniji instrument za ostvarivanje klimatskih ciljeva.
Pročitajte još:
- Evropska pravila za hibride na udaru: industrija protiv strožih mjera
- Čak 60 odsto punjača u tri države: Slijedi strateški dijalog o auto-industriji u Briselu
- Avijacija i klima: Kondenzacioni tragovi jednako opasni kao CO₂
Kritike i zahtjevi za izmjenama EU ETS 2
Uprkos tome, politički otpor postoji. Čak 18 država članica nedavno je pozvalo na izmjene sistema, što je CEP ocijenio kao korak koji bi ugrozio njegove osnovne funkcije. Takve izmjene ne bi samo usporile proces dekarbonizacije, već bi i povećale rizik od donošenja restriktivnijih mjera, navodi se u izvještaju.
Kako bi se osigurala društvena prihvatljivost, ključna je da se dosljedno primijeni mehanizam kompenzacije. Fond za socijalni klimatski prelaz (Social Climate Fund) već je uspostavljen kako bi državama članicama dao alate da ublaže finansijske teškoće koje bi mogle nastati uslijed uvođenja ETS 2. Iako ovaj fond pruža značajnu podršku, ona i dalje nije dovoljna. Zato stručnjaci naglašavaju da je potrebno dodatno jačanje ovakvih instrumenata, kako bi tranzicija bila pravedna i prihvatljiva za sve građane. Posebna pažnja treba biti usmjerena na ruralne zajednice i one sa niskim primanjima.
Prema zaključku CEP-a, EU ETS 2 mora ostati snažan jer predstavlja ključni alat za smanjenje emisija, posebno u teškom drumskom saobraćaju. Samo njegova dosljedna primjena, uz pravedne socijalne mjere, može obezbijediti da Evropa nastavi put ka klimatskoj neutralnosti, a da pri tome zaštiti one koji su najizloženiji ekonomskim izazovima.
Energetski portal