Site icon Energetski Portal

Potencijal i izazovi nuklearnog pogona za trgovačke brodove

Foto-ilustracija: Unsplash (ian-taylor)

Vijekovima unazad brodovi su igrali ključnu ulogu u povezivanju različitih krajeva svijeta, trgovini, ekonomiji, energetici i turizmu. Iako su i danas nezamjenjivi u mnogim aspektima globalnog života, postoji jedan važan izazov koji mora biti rješen kako bi njihova budućnost bila održiva. Budući da su veliki zagađivači mora, okeana i vazduha, i brodovi se moraju podvrgnuti tranziciji ka čistijim tehnologijama.

Koliko je važno da ovakva tranzicija bude sprovedena što prije, pokazuje činjenica da postoje organizacije koje već prepoznaju ove izazove i rade na njihovom rješavanju. Evropska agencija za pomorsku sigurnost (EMSA) sprovodi studije o alternativnim gorivima i energetskim rješenjima za brodarstvo kako bi pružila podršku ovom sektoru da pređe na održiva rješenja. Prethodni izvještaji na ovu temu obuhvatali su bio-goriva, amonijak, vodonik, sintetička goriva i druge opcije. Najnoviji izvještaj, pod nazivom Potential Use of Nuclear Power for Shipping, objavljen krajem 2024. godine, fokusira se na nuklearnu energiju kao potencijalno rješenje za dekarbonizaciju pomorskog sektora. Do sada, nuklearna energija je uglavnom korištena u vojne svrhe, kao i za pogon ledolomaca na Arktiku. Međutim, kako se navodi u izvještaju, sada je prepoznata i kao održiv izvor energije koji može doprinijeti ostvarivanju ciljeva Evropske unije o nultim emisijama.

Da bi se omogućila šira upotreba nuklearnih reaktora u trgovačkim brodovima, treba usmjeriti napore na razvoj odgovarajuće tehnologije. Ključni izazovi koji zahtijevaju pažnju su dostupnost i cijena fisilnog materijala koji se koristi kao gorivo u nuklearnim reaktorima. Fisilni materijali, kao što su uranijum i plutonijum, mogu da podlegnu fisionoj reakciji i oslobode veliku količinu energije, što ih čini ključnim za pokretanje nuklearnih reaktora. Reaktori treba da budu dizajnirani na način da mogu da koriste različite vrste ovih materijala kako bi omogućili fleksibilno snabdijevanje gorivom i smanjili prekid u lancu snabdijevanja, objašnjeno je u izvještaju.

U FOKUSU:

Govoreći o održivosti, nuklearni pogon gotovo da nema emisije štetnih gasova, jer proces proizvodnje energije putem nuklearne fisije ne zahtijeva sagorjevanje fosilnih goriva. Iako dolazi do oslobađanja emisija prilikom vađenja, prerade i transporta uranijumskog goriva, one su relativno niske, a u budućnosti bi ove emisije mogle biti još niže ukoliko se u procese uključe obnovljivi izvori energije.

Iako početna ulaganja u brodove na ovaj pogon mogu biti veća, dugoročno bi mogli smanjiti troškove zahvaljujući dužim intervalima između dopunjavanja goriva i očekivanom rastu cijena nafte.

Izvjesno je da će se sa napretkom tehnologije i početni investicioni troškovi smanjivati. Ipak, za širu upotrebu nuklearnog pogona na trgovačkim brodovima potrebno je sprovesti detaljnu regulatornu reformu, koja će osigurati odgovorno i bezbijedno korištenje nuklearne energije u pomorskom transportu.

Izvještaj ističe i ključne izazove poput curenja radijacije, potonuća, prevrtanja plovila, sudara, požara, kao i licenciranja tehnologije i brodogradilišta. Takođe, identifikovani su spoljni rizici, kao što su otmica i teroristički napadi. Zbog toga je od presudne važnosti pažljiva procjena rizika uz stalni rad na unapređenju sigurnosnih mjera.

Južna Koreja predvodi promjene

Kako bi ova priča izašla iz teorijskih okvira, selimo se u Južnu Koreju. U februaru ove godine, južnokorejska kompanija HD KSOE predstavila je u Sjedinjenim Državama model broda sa nuklearnim pogonom. Ovaj impozantni teretnjak može da primi 15.000 kontejnera dužine 20 stopa. Brod je već dobio načelno odobrenje Američke pomorske agencije (ABS) i koristi naprednu SMR (Small Modular Reactor) tehnologiju, odnosno mali modularni reaktor.

Zahvaljujući ovoj tehnologiji, oslobođen je prostor koji je prethodno zauzimala teška oprema motora. Dodatno, dizajn broda uključuje napredni sistem zaštite od radijacije.

Iako su brojni izazovi pred daljim razvojem nuklearnog pogona za trgovinske brodove, ova tehnologija već sada pokazuje značajan potencijal, što potvrđuje i primjer iz Južne Koreje.

Priredila: Katarina Vuinac

Tekst je objavljen u Magazinu Energetskog portala  ODRŽIVA MOBILNOST

Exit mobile version