EU ipak odlaže klimatske ciljeve za automobile

Evropska unija je 8. maja 2025. godine napravila važan zaokret u svojoj klimatskoj politici za saobraćaj, kada je Evropski parlament izglasao usvajanje prijedloga za ublažavanje ciljeva smanjenja emisije CO₂ za nove putničke automobile i laka komercijalna vozila, koji su prvobitno bili predviđeni za 2025. godinu.

Odlukom, donijetom nakon što su je dan ranije podržali ambasadori država članica, formalizovan je kompromis prema kojem se više neće pojedinačno ocjenjivati emisije vozila u svakoj godini, već će se u obzir uzimati trogodišnji prosjek za period 2025–2027. godine. Na taj način, proizvođačima automobila omogućeno je da eventualne slabije rezultate u jednoj godini nadoknade u narednim, čime se efektivno produžava rok za ispunjenje ciljeva iz 2025.

Ova promjena dio je šireg Akcionog plana za automobilsku industriju koji je Evropska komisija predstavila u martu, u pokušaju da se odgovori na izazove koji pogađaju sektor — uključujući usporavanje prodaje električnih vozila, visoke troškove proizvodnje, zatvaranje fabrika i gubitke radnih mjesta.

Pročitajte još:

Međutim, izglasavanje ove mjere izazvalo je oštre reakcije organizacija za zaštitu životne sredine. Inicijativa Transport & Environment upozorila je da odluka dolazi upravo u trenutku kada prodaja električnih automobila u EU bilježi snažan rast — 45 odsto više u prva tri mjeseca 2025. godine u poređenju sa istim periodom 2024. — i da ovaj korak ugrožava zamah i investicionu sigurnost neophodnu za tranziciju ka nultim emisijama.

I dok ciljevi za 2030. i 2035. ostaju formalno nepromijenjeni, mnogi se pitaju da li je 8. maj 2025. postavio presedan koji bi mogao oslabiti čitav niz budućih klimatskih ambicija EU, ukoliko se industrijski pritisci nastave.

Energetski portal

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti