Evropska unija (EU) donijela je uredbu koja bi mogla izazvati buru u globalnoj automobilskoj industriji, koja je već sama po sebi uzburkana promjenama. Uredba je donijela uvođenje dodatnih tarifa na kineska električna vozila koje će se povećati i do 35 odsto. Odluka nije došla preko noći, već je uslijedila nakon opsežne istrage protiv kineskih državnih subvencija o kojoj smo pisali tokom posljednjih mjeseci, koja je pokazala da finansijska podrška koju Kina pruža svojim proizvođačima automobila kroz obimne državne subvencije, narušava tržišnu konkurenciju i šteti evropskim proizvođačima.
Uprkos protivljenju pojedinih članica EU i grupacija koje strahuju od izbijanja trgovinskog rata sa Kinom, tarife su odobrene i stupiće na snagu. Kineska vlada je kao i ranije ocijenila odluku kao protekcionističku i nepravdanu.
Pročitajte još:
- Najava zatvaranja nekoliko VW fabrika uzburkava autoindustriju
- Autoindustrija na prekretnici – Slovenija sprema potrebne mere
- Kriza u nemačkoj autoindustriji ukazuje na dublje probleme i nove promene?
Dodatne carine, koje se razlikuju zavisno od proizvođača, pogodiće i vozila proizvedena u Kini od strane međunarodnih kompanija kao što je Tesla, koja se suočava sa novom tarifom od 7,8 odsto. Poznati kineski automobilski gigant Geely suočava se sa povećanjem carina od 18,8 odsto, dok će SAIC, još jedan veliki igrač, biti pogođen najvišom stopom od 35,3 odsto, prenose mediji u EU.
Predviđeno je da tarife traju pet godina, ali je važno napomenuti da odluka i cijelokupna debata nije išla u jednom smjeru, već je naišla na otpor Njemačke, Mađarske, Slovačke, Slovenije, Malte koje su glasale protiv, dok je deset država članica, podržalo ove mjere. Dvanaest država, između ostalih Švedska, ostalo je uzdržano. Prema sveukupnom zbiru, odluka je usvojena, iako nije većina od 27 zemalja glasalo “za”, a važno je napomenuti da se u EU prilikom donošenja odluka glas zemlje vrednuje i prema broju stanovnika država članica u određenim situacijama. Slične, i drastičnije mjere prijete da se donesu i u Sjedinjenim Američim Državama, koje su kao i Kanada i ranije reagovale.
Kako će tarife uticati na poslovanje domaćih evropskih kompanija i cjelokupnu industriju, kao i na izvoz evropskih automobila, ostaje da se pažljivo prati.
Energetski portal