Infrastruktura za punjenje električnih vozila – izazov za stambene zgrade

Infrastruktura za punjenje električnih vozila i dalje predstavlja izazov koji zahtijeva efikasna rješenja kako bi se ubrzala njihova šira primjena i podržala dalja tranzicija ka održivoj mobilnosti. Vlasnici privatnih kuća jednostavnije mogu da instaliraju punjače u svojim domovima, međutim, stambene zajednice, kao i oni koji nemaju privatni parking, suočavaju se sa većim preprekama.

Iako su Direktivom o energetskoj efikasnosti zgrada (EPBD), koja je na snagu stupila u maju 2024. godine, postavljeni jasni zahtjevi za instalaciju punjača za električna vozila u novim zgradama, kao i onim koje prolaze kroz značajno renoviranje, u postojećim stambenim zgradama ne postoje jasne konkretne odredbe.

Organizacija Transport & Environment (T&E) u svom novom brifingu istraživala je izazove za razvoj ove infrastrukture u zgradama i na javnim površinama. Kako ne postoje sveobuhvatni podaci o ovoj temi, T&E je sproveo anketu kako bi prikupio iskustva vozača električnih vozila. Pored toga, sprovedeni su intervjui sa relevantnim akterima u šest najvećih evropskih tržišta: Njemačkoj, Francuskoj, Velikoj Britaniji, Španiji, Italiji i Poljskoj. Intervjui su imali za cilj da se procijene regulatorni okviri, prepreke i mogućnosti.

Pročitajte još:

Glavne prepreke

Na osnovu dobijenih odgovora, kao glavna prepreka postavlja se složen i dugotrajan proces dobijanja odobrenja od stanodavaca ili suvlasnika, koji može trajati i godinama. Regulatorni okviri širom Evrope nedovoljno su razvijeni, pa tako u mnogim zemljama ne postoje propisi koji omogućavaju jednostavnu instalaciju stanarima ili suvlasnicima. Pravo na priključak nije ravnomjerno sprovedeno, a čak i tamo gdje postoji, često se odnosi samo na vlasnike, dok stanari zavise od saglasnosti stanodavaca. U gotovo svim ispitanim zemljama primijećeni su dezinformacije i nedostatak svijesti među zainteresovanim stranama o njihovim pravima i obavezama, čak i u slučajevima kada zakon garantuje pravo na priključak. Pored toga, obimna administrativna procedura komplikuje proces, posebno kada pravila nisu usklađena između regiona i opština, kao u Španiji, gdje svaka autonomna regija ima sopstvena pravila.

Foto-ilustracija: Freepik (vwalakte)

Kao drugi problem izdvaja se visoki trošak za instalaciju punjača u stambenim zgradama. Procjene su da ukupan trošak za jednostavnu instalaciju koja ne zahtijeva građevinske radove iznosi oko 2.500 eura po parking mjestu. Na porast troškova utiču i starost zgrade ili, recimo, udaljenost između parking mjesta i broja, i drugo. Programi finansijske podrške potrebni su, posebno za ugrožene populacije.

Treba navesti i da električne instalacije većine postojećih stambenih zgrada nisu pravljene tako da mogu da podrže punjenje električnih vozila, odnosno nemaju kapacitet da upravljaju dodatnim opterećenjem.

Kako bi se prevazišli izazovi, T&E predlaže proširenje prava na priključak na vlasnike i zakupce, uz pojednostavljenu proceduru koja bi zahtijevala samo obavještenje ostalim stanarima, bez potrebe za njihovim odobrenjem. Protivljenje projektu bilo bi moguće samo iz jasno definisanih razloga, poput bezbjednosnih problema.

Trenutno EPBD ne postavlja konkretne obaveze za unapređenje infrastrukture za punjenje električnih vozila u postojećim stambenim zgradama, već se uglavnom fokusira na nove i renovirane objekte, što ukazuje na potrebu za strategijama koje bi omogućile modernizaciju postojećeg stambenog fonda.

Energetski portal

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti