Mobilna igrica koja nas uči održivoj akvakulturi i očuvanju morskih resursa

Učenje ne mora uvijek dolaziti iz udžbenika, niti biti strogo, sistematsko i nametnuto. Ponekad se najdublje poruke usvajaju onda kada to i ne primijetimo – dok se opuštamo, zabavljamo ili jednostavno provodimo vrijeme onako kako najviše volimo. U posljednje vrijeme sve češće primjećujem da se i u popularnim serijama provlače ekološke poruke – diskretno, ali dovoljno jasno da podstaknu razmišljanje. Možda je upravo taj tihi pristup jedan od najefikasnijih načina za prenošenje znanja.

Znamo da djeca i mladi danas veliki dio svog slobodnog vremena provode igrajući igrice. Zbog toga se često vodi polemika o njihovom uticaju – najčešće ih prate kritike da podstiču nasilje, agresiju ili pasivnost. Ali šta ako igrice mogu da uče i oblikuju svijest – ne kroz stroga pravila, već kroz igru i zabavu?

Jedna takva mobilna igrica nastala je iz projekta BlueAquaEdu, koji je finansiran iz Evropskog fonda za pomorstvo, ribarstvo i akvakulturu (EMFAF). Za razliku od igrica u kojima se igrač bori protiv zlikovaca poput zombija ili čudovišta kako bi postao junak, u igrici BlueAquaEdu borba je tiša, ali jednako važna – ovdje se igrač suočava sa lošim navikama i neodrživim praksama koje je čovjek razvijao godinama, a koje su dovele do ugroženosti morskog života. Umjesto oružja, njegovo oruđe su znanje, strategija i ekološka svijest. Cilj nije da pobijedi protivnika, već da zajedno sa prirodom pronađe najbolje rješenje – da izgradi riblju farmu koja ne zagađuje, ne troši prekomjerno resurse i ne ugrožava biljni i životinjski svijet.

A šta je uopšte riblja farma? To je kontrolisano okruženje u kojem se uzgajaju ribe za ishranu ljudi – proces koji nazivamo akvakultura. Ona danas čini sve veći dio svjetske proizvodnje ribe, ali ako nije pravilno vođena, može imati negativan uticaj na prirodu – od zagađenja vode, preko širenja bolesti, do ugrožavanja divljih vrsta.

Na početku igre, igrač dobija malu riblju farmu koja nije ekološki prihvatljiva, a kroz dalju igru uči kako da je unaprijedi na najbolji način. Cilj je da se umanji uticaj akvakulture na životnu sredinu i da se minimiziraju emisije gasova sa efektom staklene bašte.

Ova igrica, koja će uskoro biti dostupna, dio je šireg digitalnog obrazovnog projekta usmjerenog na razvoj vještina i znanja u oblasti akvakulture. U okviru BlueAquaEdu projekta razvija se i e-platforma za učenje, koja će ponuditi inovativne alate i materijale za obuku, ali i mogućnosti za mentorstvo. Platforma je namijenjena studentima, profesorima i mentorima, a kroz nju će čak 500 pojedinaca imati priliku da unaprijedi svoja znanja o održivim praksama u uzgoju ribe. Pored toga, projekat podstiče međunarodnu saradnju kroz organizaciju radionica, treninga i ljetnih škola.

Polazni cilj BlueAquaEdu projekta jeste da poveća zainteresovanost mladih za plavu ekonomiju – sve one aktivnosti i sektore koji su povezani sa morem i vodenim resursima, ali na način koji poštuje principe održivosti i očuvanja prirode.

Katarina Vuinac

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti