Elektromobilnost je već prisutna i neizostavan je dio puta ka klimatskoj neutralnosti. Iako povjerenje u ovu tehnologiju još uvijek nije u potpunosti izgrađeno, to je prirodan proces prilagođavanja i upoznavanja s novinama. Svaka inovacija donosi brojne prilike, ali i potencijalne izazove. Da bismo izvukli najbolje i minimizirali rizike, ključno je sticanje znanja. Milan Milojević, načelnik sektora za vozila Agencije za bezbjednost saobraćaja, objašnjava kako se javnost, budući korisnici, kao i stručnjaci koji rade s ovim vozilima, postepeno upoznaju s novom tehnologijom i šta Agencija preduzima kako bi obezbijedila potrebnu obuku i pripremu.
Možete li nam reći nešto više o projektu „Bezbjednost električnih vozila”, koji je predstavila Agencija za bezbjednost saobraćaja?
– Popularizacijom koncepta zaštite životne sredine u Republici Srbiji, veliki napori se ulažu u smanjenje emisije izduvnih gasova, posebno onih koji povećavaju efekat staklene bašte, a koji direktno utiču na globalno zagrijavanje. Kontinuiranim razvojem društva i privrede sve više ljudi počelo je da se okreće alternativnim i obnovljivim izvorima energije. Ako govorimo o sektoru transporta, veliki broj vozila koristi neka od alternativnih goriva, kao što su TNG, KPG i druga. Razvojem automobilske industrije, uključuju se i električna i hibridna vozila, koja nude obećavajući kompromis između neophodnog smanjenja emisije izduvnih gasova i potrošnje goriva. Međutim, električna vozila predstavljaju potpuno drugačiju tehnologiju u poređenju s motorima sa unutrašnjim sagorijevanjem. To znači da su prisutni i novi izazovi po bezbjednost saobraćaja, uglavnom vezani za karakteristike električne opreme velike snage.
Projekat „Bezbjednost električnih vozila” ima za cilj da kroz različite vidove edukacija, poput stručnih skupova ili adekvatne literature, približi električna i hibridna vozila svim subjektima koji u svom opisu posla imaju određeni dodir s ovim vozilima. To su prije svega interventne službe, odnosno vatrogasci, hitna medicinska pomoć i policija.
U FOKUSU:
- Alternativna goriva – Put EU ka klimatskoj neutralnosti
- Transformacija saobraćaja u Srbiji
- Naši zeleni izazovi
Agencija za bezbjednost saobraćaja priprema i uputstva za bezbjednije korišćenje električnih i hibridnih vozila. Možete li nam reći nešto više o tim uputstvima?
– U sklopu projekta izrađena su četiri uputstva za bezbjedno korišćenje električnih i hibridnih vozila. Prvo uputstvo namijenjeno je hitnim službama za postupanje s ovim vozilima nakon saobraćajnih nezgoda. Drugo uputstvo odnosi se na pripremu električnih i hibridnih vozila za tehnički pregled, a namijenjeno je njihovim vlasnicima. Treće uputstvo pruža smjernice za servisere i vulkanizere prilikom rada na ovim vozilima. Četvrto uputstvo obuhvata procedure tehničkog pregleda za električna i hibridna vozila kategorija M1, N1 i L.
Pored izrade uputstava, Agencija za bezbjednost saobraćaja organizovala je stručni skup posvećen elektrovozilima za 120 kontrolora tehničkih pregleda, a trenutno je u toku realizacija drugog stručnog skupa na istu temu, koji će okupiti još 400 kontrolora.
Da li tehničari prolaze posebne obuke za električna vozila? Kakva oprema postoji za rad na njima?
– Broj električnih vozila se iz godine u godinu uvećava, a ova vozila još uvijek nisu izdvojena kao cjelina u Pravilniku o vršenju tehničkih pregleda, te samim tim ne postoji pravni normativ kojim su kontrolori u obavezi da pohađaju i završe obuku vezanu za ova vozila. S obzirom na značajan porast upotrebe električnih vozila, Agencija za bezbjednost saobraćaja smatra da je neophodno i korisno pružiti odgovore na brojna pitanja koja se odnose na ovu oblast.
Kao što je već rečeno, električna vozila predstavljaju potpuno drugačiju tehnologiju u poređenju s motorima s unutrašnjim sagorijevanjem, a prisutni su i novi izazovi vezani za karakteristike električne opreme velike snage, koji u velikoj mjeri usložnjavaju posao kontrolorima.
Pored uobičajene lične zaštitne opreme, koja je propisana Pravilnikom o tehničkim pregledima i drugim zakonskim aktima koji se odnose na bezbjednost i zdravlje na radu, za rad na visokonaponskim sistemima preporučuje se i korišćenje električnih zaštitnih rukavica, zaštitne obuće visoke izolacione otpornosti i zaštite za oči u situacijama kada je to potrebno. Naravno, ovu dodatnu opremu važno je koristiti u skladu s uputstvima, kako bi se osigurala njena efikasnost.
Intervju vodila: Katarina Vuinac
Intervju u cjelosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala EKOLOŠKI TRANSPORT