Brze promjene u stavovima potrošača prema popravci i ponovnoj upotrebi mobilnih telefona podstiču snažan rast tržišta „cirkularnih” uređaja i usluga, koje bi moglo premašiti 150 milijardi dolara do 2027. godine. Ovo je zaključak izvještaja „Rethinking Mobile Phones: the Business Case for Circularity” koji je objavila GSMA, organizacija koja predstavlja mobilne operatere širom svijeta.
Anketa među više od 10.000 korisnika mobilnih telefona u 26 zemalja pokazala je da je više od 70 odsto potrošača na globalnom nivou spremno da plati više za telefone koji su ekološki prihvatljiviji.
Anketa među 31 operaterom iz cijelog svijeta pokazuje da 90 odsto njih već primjenjuje bar jedan cirkularni poslovni model, a najčešći su obnova (refurbishment) i upravljanje e-otpadom.
Ipak, operateri vide veliki potencijal za širenje: 80 odsto onih koji već imaju programe obnove smatra da se „mnogo više” može uraditi, uključujući razvoj modela iznajmljivanja, obnavljanja i nadogradnje, koji bi otvorili nove izvore prihoda, povjećali lojalnost korisnika i obezbijedili kvalitet.
Pročitajte još:
- Reciklaža solarnih panela kao ključni izazov budućnosti za BiH
- Sporna biogoriva: Obmana o palminom otpadu ugrožava zelene ciljeve
- Međunarodni dan nultog otpada 2025: Fokus na održivosti u modi i tekstilu
Potrošači žele izdržljivije i održivije uređaje
Prodaja novih mobilnih telefona usporava posljednjih godina – potrošači zadržavaju svoje uređaje u projseku godinu dana duže nego prije deset godina, a sve više se okreću tržištu polovnih i obnovljenih telefona, navodi se u saopštenju GSMA. Ova promena odražava rastući interes za obnovljene uređaje kao način da se uštedi novac, dobije kvalitetniji model i smanji ekološki otisak.
Čak 85 odsto potrošača na globalnom nivou navodi da im je održivost važna pri kupovini uređaja, više nego estetika (73 odsto) ili AI funkcije (67 odsto). U Francuskoj je svaka šesta prodata slušalica tokom prošle godine bila obnovljena, dok je više od polovine indijskih ispitanika reklo da razmatra obnovljen telefon kao sljedeću kupovinu. Dvije trećine anketiranih izjavilo je da su morali da poprave trenutni ili prethodni telefon.
Tekst u cjelosti pročitajte ovdje.
Izvor: Centar za promociju cirkularne ekonomije