U ostvarenju cilja smanjenja emisija, širom svijeta podstiče se razvoj električnih vozila. Organizacija Transport&Environment (T&E), sastavila je izvještaj o stanju evropskog transporta, u kojem se ističe da će zahvaljujući povećanju broja električnih automobila na putevima, EU ove godine uštediti 20 miliona tona ugljen-dioksida. Međutim, iako raste broj ovakvih automobila, problem ostaje uporedni rast vazdušnog saobraćaja.
U 2024. godini, transportni sektor u Evropi emitovao je 1,05 milijardi tona CO2, što je pad od pet odsto u odnosu na 2019. godinu. Zasluge za ovaj pad pripisuju se najviše električnim automobilima.
Ipak, istovremeno nastavljaju da rastu emisije iz vazdušnog saobraćaja. Naime, evropske aviokompanije su prošle godine emitovale 143 miliona tona ugljen-dioksida, što je povećanje od gotovo 10 odsto u odnosu na 2023. godinu. Takođe, emisije iz brodskog saobraćaja ostaju visoke, sa 195 miliona tona ekvivalenta CO2.
Pročitajte još:
- Nova pravila EU o emisijama mogla bi dati Kini još veću prednost
- Polovina novih gradskih autobusa u EU koristi struju ili vodonik
- Istraživanje otkriva kojim električnim vozilima su vlasnici najzadovoljniji
Kako se navodi, oba sektora su sada uključena u sistem trgovine emisijama EU (ETS), što znači da će kompanije iz tih sektora morati da kupe dozvole za emisiju CO2. Prihodi od prodaje ovih dozvola, procijenjeni su na pet milijardi eura, a mogli bi do kraja decenije na godišnjem nivou da porastu na 30 milijardi eura. Upravo ovi fondovi mogu da se iskoriste kako bi se pokrila razlika u cijeni između zelenih goriva i tradicionalnih fosilnih goriva, prenosi T&E.
Iako je Evropa postigla značajan napredak u smanjenju emisija putem povećanja broja električnih vozila, izazovi poput rasta emisija iz vazdušnog i brodskog saobraćaja ostaju. Stoga je ključno da EU i dalje ustraje na zelenim politikama i nastavi da ulaže u održive tehnologije, kako bi obezbijedila čistiju i energetski nezavisnu budućnost.
Energetski portal