Skoro polovina, tačnije 49 odsto svih novih gradskih autobusa u EU bila je bez emisija u 2024, čime su gradski autobusi postali jedan od prvih uspješnih primjera u okviru Evropskog zelenog dogovora, navedeno je u analizi organizacije Transport and Environment (T&E).
Autobus na vodonikove gorivne ćelije činili su tri odsto novih gradskih autobusa u protekloj godini, dok baterijsko-električni autobusi imali udio od 46 odsto.
Ukoliko se ovaj trend nastavi, prodaja gradskih autobusa bez emisija mogla bi dostići 100 odsto već do 2027. godine.
„Ovaj uspjeh je posljedica nove evropske regulative iz prošle godine, koja je jasno signalizirala da su dani dizel autobusa odbrojani, ali i lokalnih politika poput zona bez emisija i ciljeva za gradske flote. Kao rezultat, tržište gradskih autobusa prelazi na vozila bez emisija mnogo brže nego što to zahtijevaju EU Direktiva o čistim vozilima i CO2 standardi za kamione i autobuse”, navode iz T&E.
Međutim, istaknuto je da postoje velike razlike između evropskih zemalja. Holandija, Finska i Island su kupovale isključino nove elekrične autobuse. U Norveškoj i Luksemburgu je 99 odsto, odnosno 98 odsto novih autobusa registrovanih 2024. godine bilo električno. Estonija se prošle godine probila sa začelja liste i ostvarila udio od 84 odsto. Odmah iza Estonije nalazi se Rumunija, gde su 82 odsto novih autobusa registrovanih 2024. godine bili električni modeli, dok je 10 odsto bilo hibridnih.
Pročitajte još:
- Do 2030. godine cilj 400.000 kamiona i autobusa sa niskim emisija
- Beč: Električne autobuse mijenjaju vozilima na baterije i vodonik
- EU izdvaja 422 miliona eura za infrastrukturu alternativnih goriva duž TEN-T
Među velikim tržištima (tj. onima s preko 1.000 novih gradskih autobusa godišnje), Španija je na čelu sa 57 odsto udjelom, prestigavši Ujedinjeno Kraljevstvo, koje je na vrlo bliskom drugom mjestu sa 56 odsto. Italija je treća sa 44 odsto, ali ispod prosjeka Evropske unije od 49 odsto.
U Evropi Holandija predvodi tranziciju gdje je već 2021. godine samo jedan odsto novih gradskih autobusa bilo na dizel. Znatno sporije prelazi na gradske autobuse bez emisija Austrija, Češka, Mađarska, Estonija, Slovačka i Hrvatska, a prema T&E ova godina će biti prelomna za gradski saobraćaj bez emisija.
Autobusi na vodonične gorivne ćelije počinju da napreduju, udvostručivši svoj tržišni udio iz 2023. na skoro tri odsto u 2024. U Holandiji su autobusi na vodonične gorivne ćelije činili 20 odsto novih gradskih autobusa 2021. godine, ali je njihov udio pao na 13 odsto u 2022, zatim na pet odsto u 2023, a sada na nula odsto u 2024.
Energetski portal