ENERGETSKI PORTAL

Kako je avion postao narandžast zbog klimatskih promjena

Tog jutra su se, prije svitanja, Dženifer Kovalski i Kol Mekdonald obrele na aerodromu za privatne avione poznatih ličnosti. I dok je obezbjeđenje drijemalo, a nikome nije padalo na pamet da s vremena na vrijeme “baci pogled” na nadzorne kamere, mlade aktivistkinje naoružane hrabrošću, bijesom i aparatima za gašenje požara napunjenim narandžastom bojom, ofarbale su dva luksuzna aviona.

Ponosno su pozirale za fotografisanje tako da se iza njih vide avioni u novom ruhu, a saopštenje o ovom nesvakidašnjem događaju ubrzo je objavljeno na stranici pokreta Just Stop Oil.

Prije nego što pokušam da odgovorim na pitanje da li je farbanje aviona vandalizam ili opravdani aktivizam (ili možda oboje), najprije bih napisala koji red o kontroverznom pokretu koji je iznjedrio ovaj i brojne slične događaje.

Just stop oil, što u prevodu znači “samo zaustavite naftu”, je klimatski pokret koji je poprimio međunarodne razmjere i sada okuplja brojne, mahom mlade, aktiviste iz raznih zemalja. Njihova misija je da spriječe nove naftne projekte i ubrzaju zatvaranje postojećih, a metode kojima iskazuju nezadovoljstvo i žele da prenesu važnu poruku, ne mogu proći neprimjećeno.

 

 
 
 
 
 
Прикажи ову објаву у апликацији Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Објава коју дели Just Stop Oil (@just.stopoil)

U stranim medijima često osvanu naslovi o katastrofalnim saobraćajnim zastojima izazvanim aktivistima koji sjede na putu. Da bi spriječili policiju i bijesne vozače da ih fizički uklone i oslobode prolaz, aktivisti nerijetko zalijepe ruke za put koristeći super-ljepak i druga sredstva.

Ako mene pitate, ovo je krajnje ludo! Mladi borci za klimu rizikuju amputaciju ruke i polomljene kosti jer vozači imaju sve manje strpljenja za ove oblike aktivizma. Blokada saobraćaja najviše pogađa radničku klasu koja nema izbora osim da vozi benzince i dizelaše, a koji u toj saobraćajnoj gužvi ispuštaju još više štetnih gasova.

I zato je jedna od kritika na račun pokreta glasila otprilike ovako: “Ostavite nesrećnu radničku klasu na miru i ustrijemite se ka onima koji iz svoje objesti zagađuju planetu – super-bogatima!”

Upravo to su i uradile Dženifer i Kol, a za razliku od vijesti o saobraćajnim blokadama, vijest o farbanju aviona javnost je mnogo bolje dočekala.

Neko će reći da nikada nije u redu uništavati tuđu imovinu, bez obzira na to kako je stečena i čemu služi. Posjedovati privatan avion nije ilegalno, pa otkud onda mladim aktivistkinjama pravo da naruše izgled tako skupocjenog vozila?

Iako dijelim mišljenje da se lična svojina mora poštovati, činjenice o privatnim avionima donekle opravdavaju postupak aktivistkinja.

Izvještaj Evropske federacije za transport i životnu sredinu iz 2021. godine pokazao je da privatni avioni zagađuju do 14 puta više po putniku nego komercijalni lijetovi, i čak 50 puta više od vozova.

U svijetu je 2023. godine u funkciji bilo 23.944 privatnih aviona koji su u atmosferu ispustili pozamašne količine gasova staklene bašte, dok su se u njima baškarili bogati.

Dženifer i Kol riješile su da tome stanu na put, barem privremeno dok se farba ne ukloni. Ono što je, čini mi se, u ovoj priči važnije je to što su na ovaj način poslale poruku i pozvale bogate na odgovornost jer ne smijemo da živimo u svijetu u kome radnička klasa plaća dodatne takse jer voze automobil sa unutrašnjim sagorjevanjem, dok se u isto vrijeme bogati nesmetano voze u svojim avionima i stostruko više zagađuju planetu.

Milena Maglovski

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti