Avio-sektor EU gotovo dostigao nivo emisija prije pandemije – Kako smanjiti zagađenje?

Pandemija COVID-19 dovela je do smanjenog kretanja ljudi, što je rezultiralo značajnim padom emisija u avio-sektoru. Međutim, najnoviji podaci pokazuju da su emisije u 2024. godini gotovo dostigle nivoe prije pandemije, i pored napora dekarbonizacije ovog sektora. Štaviše, avio-kompanije i dalje ne plaćaju pravi trošak za zagađenje koje proizvode.

Organizacija Transport & Environment (T&E) smatra da je za smanjenje emisija potrebno proširiti ključno evropsko zakonodavstvo. Na taj način bi se, istovremeno, otvorila mogućnost mobilisanja milijardi eura za zelenu tranziciju.

Precizniji brojevi pokazuju da je u 2024. godini ovaj evropski sektor postigao 96 odsto broja letova i 98 odsto emisija u odnosu na 2019. godinu. Riječ je o ukupno 8,4 miliona letova, što je dovelo do emitovanja 187,6 miliona tona CO2.

Kada je riječ o odgovornosti za zagađenje, postoji značajan propust. Naime, avio-kompanije plaćaju emisije samo za letove unutar Evropskog ekonomskog prostora (EEA), Ujedinjenog Kraljevstva i Švajcarske. Upravo letovi koji se odvijaju na drugim relacijama predstavljaju najveće zagađivače, a oni su izuzeti od ovog sistema.

Pročitajte još:

Da je proširenje sistema trgovine emisijama Evropske unije i Ujedinjenog Kraljevstva na sve letove bilo primijenjeno tokom 2024. godine, procjenjuje se da bi to moglo donijeti dodatnih 7,5 milijardi evra. Ova sredstva bila bi značajna za investicije u razvoj zelenih tehnologija, poput održivih avio-goriva ili električnih i vodoničnih aviona.

Avio-kompanije, međutim, i dalje promovišu globalni sistem kompenzacije emisija pod nazivom CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation), koji omogućava kompenzaciju emisija kroz kupovinu kredita za smanjenje emisija na globalnom nivou. Ovaj sistem naplaćuje emisije mnogo manje nego prošireni EU sistem trgovine emisijama (EU ETS). Prema T&E, oslanjanje na CORSIA nije dobra opcija, ni sa ekološkog ni sa finansijskog aspekta. Umjesto toga, proširenje EU ETS na sve letove predstavlja najbolju opciju za evropske ekonomije.

Evropski avio-sektor i dalje nije u potpunosti preuzeo odgovornost za svoje emisije, zaključak je najnovije analize organizacije T&E.

Energetski portal

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti