Čelik čini 47 odsto tipičnog kamiona sa dizel-motorom, takozvanog teškog kamiona, i odgovoran je za oko 44 odsto CO2 emitovanog iz njegove proizvodnje. Ali, šta bi bilo kada bi sav ovaj čelik mogao da se zamjeni alternativom sa malom emisijom CO2?
Kompanija Volvo Trucks će 2025. početi da još masovnije uključuje čelik sa malom emisijom CO2 u komercijalnu proizvodnju. To predstavlja značajan korak naprijed ka njenom cilju da se do 2040. dostigne lanac snabdijevanja sa nula-neto emisija.
Novi čelik sa malom emisijom CO2 proizvodi se korištenjem recikliranih materijala i obnovljive energije, što smanjuje emisije za oko 80 odsto u poređenju sa standardnim čelikom.
Od sljedeće godine će se novi čelik sa malom emisijom CO2 koristiti za proizvodnju okvira šina u oko 12.000 Volvo FH i Volvo FM kamiona, čime će se, prema procjenama, proizvesti oko 6.600 tona manje CO2. To je ekvivalent očekivanoj godišnjoj emisiji CO2 koju proizvede 910 stanovnika Evrope.
Zašto je čelik sa malom emisijom CO2 ključni faktor za proizvodnju kamiona sa nula-neto emisija?
Ako Volvo Trucks želi da ispuni svoje ekološke ambicije, uključujući lanac snabdijevanja sa nula-neto emisija, od ključne je važnosti da koristi alternativu standardnom čeliku sa malim emisijama CO2.
– Pošto je čelik najveći strukturni materijal u kamionu i pošto njegova proizvodnja ima najviše uticaja na životnu sredinu, mogućnost primjene alternative sa malom emisijom CO2 u serijskoj proizvodnji zaista je važna za ispunjavanje naših ekoloških ambicija – kaže Hokan Bjorklund, arhitekta proizvoda u kompaniji Volvo Trucks.
U FOKUSU:
- Za nove zelene kilovate četiri solarne elektrane u Prnjavoru
- Izazovi i prilike za Crnu Goru na putu ka cirkularnoj ekonomiji
- Kuda odlazi otpad iz Srbije, a šta dolazi
Kompanija Volvo Trucks je 2022. godine postala prvi proizvođač kamiona u svijetu koji koristi čelik proizveden bez fosilnih goriva. Taj čelik je proizveden korištenjem nove tehnologije, koja podrazumeva korištenje vodonika umjesto uglja u procesu redukcije gvožđa, čime se praktično eliminišu sve emisije CO2. Međutim, tehnologija je još u razvoju, tako da još uvek nije komercijalno dostupna u velikim količinama. U međuvremenu, firma Volvo Trucks istražuje načine na koje može da koristi reciklirani čelik kako bi smanjila ugljenični otisak svojih kamiona danas.
Sada, kada bolje poznajemo čelik sa malom emisijom CO2, sljedeći korak je da zamjenimo čelik u različitim dijelovima kamiona. A taj plan je već u pripremi.
Kako čelik sa malom emisijom CO2 može da utiče na budućnost kamionskog transporta?

Pre nego što je mogla da uključi novi čelik sa malom emisijom CO2 u proizvodnju, kompanija Volvo Trucks je morala da ispita i provjeri njegov kvalitet.
– Sa tehnološke strane, morali smo bolje da razumemo čelik. Zbog sadržaja recikliranih materija postoje neke razlike u njegovim svojstvima. Zato smo morali da se uverimo da može da prođe sve naše interne provjere u pogledu izdržljivosti i obrade površine, kao i da su mu karakteristike jednake kao karakteristike klasičnog čelika. Tek tada smo odlučili da počnemo da ga primjenjujemo tokom proizvodnje – objašnjava Harša Ar, glavni inženjer u firmi Volvo Trucks.
Budući da je ovo nedavno razvijen proizvod, količine novog čelika su i dalje relativno male. Međutim, kako dobavljač bude povećavao proizvodnju svih klasa čelika, kompanija Volvo Trucks se nada da će ga više koristiti kako bi zamjenila potrošnju standardnog čelika.
– Naša strategija je bila da u okviru pilot-projekta počnemo sa jednom vrstom čelika određene debljine, ali plan je oduvek bio da se ova praksa proširi pod uslovom da ishod bude uspješan. Sada, kada bolje poznajemo ovaj čelik i kada smo ga provjerili, sljedeći korak je da ga primjenimo na različite klase i debljine čelika i zamjenimo čelik u različitim sekcijama kamiona. A taj plan je već u pripremi – kaže Harša.
Uspješna primjena čelika sa malom emisijom CO2 uklanja jednu od najvećih prepreka na putu ka proizvodnji teških kamiona sa nula-neto emisija. Uz njegovu primjenu, kompanija Volvo Trucks pravi važan korak naprijed ka ispunjavanju svog ekološkog cilja.
Volvo Trucks
Tekst je objavljen u Magazinu Energetskog portala CIRKULARNA EKONOMIJA