Efikasnije subvencije – put do masovne elektrifikacije transporta

Foto: Ljubaznošću Filipa Mitrovića

Korišćenje električnih vozila (EV) donosi dvostruku korist – štiti životnu sredinu jer ne emituje štetne gasove i omogućava uštedu vlasnicima. Promjena paradigme mobilnosti kroz edukaciju, inovativna rješenja i integraciju najnovijih tehnologija transformiše način na koji organizacije i pojedinci razmišljaju o mobilnosti. Upravo to zastupa konsultantska agencija 360°Mobility, koja je dio Nacionalnog klastera za eMobility u okviru Privredne komore Srbije.

Na putu dekarbonizacije transporta, sistem subvencija za električna vozila u Srbiji prepoznat je kao dobra praksa, ali postoji prostor za poboljšanja. Trenutni model subvencija tretira sva električna vozila jednako iako postoje značajne razlike u njihovim segmentima i cjenovnim kategorijama.

„Subvencionisana nabavka EV treba da bude usmjerena na masovnu mobilnost, odnosno na pristupačnija električna vozila, umjesto da jednako podstiče kupovinu premijum modela. Uvođenje cjenovnih rangova u sistem subvencija, na primjer za vozila sa cijenom do 50.000 evra i sa subvencijom koja pokriva bar 10 odsto bruto vrijednosti vozila, moglo bi učiniti sistem efikasnijim”, kaže Filip Mitrović, osnivač konsultantske agencije 360°Mobility.
Trenutni sistem subvencija od 5.000 eura odnosi se isključivo na vozila na električni pogon (bez hibridnih varijanti), što je dobra praksa, ali problem predstavlja nedovoljna marketinška pokrivenost i transparentnost raspodjele sredstava.

Mitrović ističe da bi bilo poželjno da se na mjesečnom nivou javno objavljuje koliko je subvencionisanih sredstava preostalo kako bi potencijalni kupci mogli bolje da planiraju.
Subvencionisanje posebnih kategorija, poput lakih dostavnih vozila, taksi prevoza i dijeljenih vidova mobilnosti, takođe bi u velikoj mjeri doprinijelo smanjenju emisija štetnih gasova u gradovima.

Naš sagovornik ističe da je proces prijave pojednostavljen u odnosu na prethodne godine, ali vjeruje da bi se u eri digitalizacije dodatno mogao unaprijediti omogućavanjem elektronske prijave.

U FOKUSU:

Ukidanje carina na električna vozila značajno bi doprinijelo smanjenju cijena i ubrzanju tranzicije ka električnoj mobilnosti. Trenutna carina iznosi pet odsto, što direktno povećava trošak nabavke EV i čini ih manje konkurentnim u odnosu na vozila sa SUS motorima.

Dobar primjer su Crna Gora, koja je smanjila carinu na sva EV na samo jedan odsto, bez obzira na zemlju porijekla, i Bosna i Hercegovina, koja je otišla korak dalje i već nekoliko godina uredbom ukida sve carinske dažbine na električna vozila. Prednost ovakvog modela je u tome što se uredba donosi mnogo lakše i brže nego zakon, a efekat je isti.

„Pored same subvencije i ukidanja carina, Srbija bi mogla da primijeni model progresivnih subvencija – veći iznosi za vozila sa manjim baterijama i nižom cijenom, čime bi se EV učinio dostupnijim široj populaciji. Uz to, dodatne poreske olakšice, kao što su niže registracione takse, ukidanje eko-taksi i drugih naknada, bile bi snažan podsticaj.

Nefinansijski podsticaji, poput besplatnog parkinga i mogućnosti kretanja žutom trakom (uz jasno označene EV registarske tablice), takođe bi imali pozitivan efekat na prihvatanje električnih vozila”, rekao je Mitrović.

Kako bi se povećalo interesovanje građana za EV, ključna poruka je da elektrifikacija donosi značajne uštede kako u potrošnji energije, tako i u održavanju. U prilog tome ide i činjenica da su globalna istraživanja pokazala da se izuzetno mali broj korisnika vraća sa EV na vozila sa SUS motorima.

Priredila: Jasna Dragojević

Tekst u cjelosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala  ODRŽIVA MOBILNOST

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti