ENERGETSKI PORTAL

Evropska komisija najavila dodatne carine na uvoz kineskih električnih vozila

Foto-ilustracija: Unsplash (precious-madubuike)

Evropska komisija saopštila je da od jula ove godine namjerava da uvede dodatne carine u visini do 38,1 odsto na uvoz električnih vozila proizvedenih u Kini.

Prema podacima Evropskog udruženja Transport & Environment (T&E), skoro petina (19,5 odsto) električnih vozila prodatih u Evropi prošle godine proizvedena je u Kini, sa predviđanjem da će se do kraja 2024. godine ovaj procenat popeti na 25 odsto.

Iako su uvoz iz Kine mahom bili automobili marke Tesla, Dacia i BMW proizvedeni tamo, T&E napominje da bi kineski brendovi ubrzo mogli da osvoje evropsko tržište električnih automobila čineći 20 odsto prodaje do 2027. godine.

Stoga uvođenje carina ima za cilj da lokalizuje proizvodnju električnih vozila i baterija u Evropskoj uniji kako bi Evropa postala konkurentna Kini.

Evropska komisija saopštila je da kineski proizvođači profitiraju od nedozvoljenih državnih subvencija čime krše pravila tržišne utakmice i nanose ekonomsku štetu proizvođačima u Evropi.

Zbog toga je najavila uvođenje kompenzacionih carina čija će se naplata vršiti retroaktivno ako se formlalno uvedu carine, tačnije, “ako dvije strane ne dođu do rješenja kroz dijalog”.

Visina kompenzacionih carina kreće se od 17,4 odsto za proizvođača BYD, 20 odsto za Geely, pa sve do 38,1 odsto za SAIC Motors i ostale “koji nisu sarađivali” u istrazi Evropske unije. Za one proizvođače za koje još uvijek nema rezultata istrage o korišćenju nedozvoljenih državnih subvencija, carina ostaje dosadašnjih 10 odsto.

Pročitajte još:

Carine bi trebalo da favorizuju lokalnu proizvodnju u EU

Udruženje T&E pozdravilo je najavu Evropske komisije uz napomenu da je potrebna šira industrijska politika koja uključuje rok za prodaju zagađujućih automobila do 2035. godine kako bi se izgradio lanac snabdjevanja pristupačnim električnim vozilima proizvedenim u EU.

Julia Polisanova, viša direktorka za vozila i lance snabdjevanja u T&E, rekla je da je Zeleni dogovor EU obećao rast automobilske industrije i više radnih mjesta, ali to nije moguće ako se sva električna vozila uvoze.

“Tarife će primorati proizvođače automobila da lokalizuju proizvodnju električnih vozila u Evropi, a to je dobra stvar jer želimo ovakve poslove i vještine. Ipak, tarife neće dugo štititi stare proizvođače automobila jer će kineske kompanije graditi fabrike u Evropi, a kada se to desi, naša automobilska industrija mora biti spremna”, rekla je Polisanova.

Iz udruženja takođe dodaju da politika EU treba da postavi jake kriterijume održivosti koji mogu nagraditi lokalnu čistu proizvodnju, dok je investicioni plan EU neophodan da bi se podržala proizvodnja električnih vozila i baterija na još efikasniji način.

Međutim, nisu svi podržali prijedlog Evropske komisije o uvođenju dodatnih carina Kini, a među njima su i vodeći njemački proizvođači automobila koji veći dio svog profita ostvaruju u Kini. Oni su upozorili na štetnost uvoznih carina, kao i njemački kancelar Olaf Šolc i  brojna poslovna udruženja, prenose svjetski mediji.

Peking se takođe nada da će Evropska unija ponovo razmotriti tarife na kineska električna vozila i prestati da ide dalje u “pogrešnom pravcu” kako bi zaštitila svoju automobilsku industriju, javlja državna novinska agencija Sinhua.

Milena Maglovski

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti