U okviru Sarajevske energetske i klimatske sedmice, koja se održava od 23. do 27. septembra 2024. godine, organizovan je zajednički sastanak Udruženja za elektromobilnost i Udruženja ovlašćenih zastupnika i trgovaca automobilima pri Privrednoj komori Federacije Bosne i Hercegovine.
Na sastanku su učestvovali brojni predstavnici iz oblasti automobilske industrije, elektroenergetike, saobraćaja i zaštite životne sredine. Cilj sastanka bio je da se razmotre dosadašnje aktivnosti, trenutni izazovi i da se predstave planovi za buduće akcije, navodi se u saopštenju Privredne komore Federacije Bosne i Hercegovine.
U uvodnom izlaganju, Anela Karahasan, sekretar pomenutih Udruženja je dala osvrt na protekle aktivnosti Udruženja za elektromobilnost, gdje je posebno pozdravljena inovacija kompanije Core d.o.o., Sarajevo predstavljanjem prvog bosanskohercegovačkog električnog skutera. Pozdravljen je i pomak u Tuzlanskom kantonu, koji je iz naknada od Eko taksi raspisao javni poziv za izgradnju stanica za punjenje.
Na sastanku je posebno istaknuto da je razvoj elektromobilnosti u BiH i dalje otežan zbog nedovoljno razvijene infrastrukture za punjenje električnih vozila. Dodatni gorući problem osim ishodovanju građevinske dozvole je i cijena za uslugu punjenja, gdje vlasnici punjača uz ugostiteljske objekte, tržne centre, hotele i sl., za ove usluge vrše naplatu u rangu od pet do 50 KM na sporom AC punjaču, što je znatno više od stvarnog utroška električne energije.
Pročitajte još:
- Autokompanije u SAD dobijaće pomoć za prelazak na električna vozila
- Da li je isplativ voz na relaciji Sarajevo – Banjaluka
- Novi Pravilnik o sistemu naplate putarine u FBiH
Miro Sesar, predsjednik Udruženja ovlaštenih zastupnika i trgovaca automobilima predstavio je stanje na tržištu, sa posebnim osvrtom na broj novoregistriranih električnih i hibridnih vozila prije i nakon usvajanja Odluke Vijeća ministara BIH o suspenziji carine pri uvozu električnih vozila i smanjenju iste na pet odsto pri uvozu hibridnih vozila.
Pri analizi tržišta istaknut je i značaj subvencije po Odluci Vlade FBIH pri kupovini novih električnih vozila, ali kako za što bolje rezultate ove dvije mjere moraju biti sinhronizovane u vremenskom smislu. U tom smislu ukupno tržište automobila za prvih sedam mjeseci 2024. godine bilježi 7.427 vozila, dok u 2023. godini za isti period bilježi 6.941 vozila. Ukupno tržište električnih i hibridnih vozila za prvih sedam mjeseci ove godine bilježi ukupno 422 vozila, dok u 2023. godini za isti period bilježi 336 vozila. Shodno navedenom, Udruženje će i ove godine uputiti inicijativu Ministarstvu spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BIH za produženjem Odluke o suspenziji carine i za 2025. godinu.
U drugom dijelu sastanka, održana je radionica na temu: „Stanje, izazovi, i iskustva u praksi infrastrukture punjača u BiH“, te „Evaluacija javnih punjača u Sloveniji“ koju je predstavio Ignac Završnik, predsjednik Društava za e-mobilnost Slovenije. Završnik je u svom izlaganju posebno istakao da je elektromobilnost prvashodno ekonomski model, a zatim ekološki, koji može zaživjeti uz zajedničku saradnju javnog i privatnog sektora, i sve dok je cijena električne energije, povoljnija u odnosu na cijenu goriva za vozila na unutrašnje sagorijevanje.
Po završenom sastanku, održana je i panel diskustija na temu: „Strateški pristup razvoju elektromobilnosti u privatnom i javnom sektoru sa fokusom na dekarbonizaciju transporta“. Tokom diskustije je istaknuto da, iako mali pomaci u razvoju elektromobilnosti u BiH postoje, oni i dalje nisu dovoljni. U zaključku panela, panelisti su potvrdili je za značajniji razvoj elektromobilnosti u BiH, ujedno kao novog poslovnog modela, neophodan zajednički strateški pristup javnog i privatnog sektora.
Energetski portal