Kako bi saobraćaj imao što manji uticaj na životnu sredinu osim prema električnim automobilima teži se jeftinim i održivim alternativama za javni prevoz ali i transport roba. Do sada smo već vidjeli da evropski gradovi imaju linije autobusa koji koriste vodonik, ali je ovaj energent u upotrebi i za kamione.
Tehnologija upotrebe vodonika u saobraćaju doprinijeće smanjenu emisija ugljen-dioksida i transformisati transport i teretne usluge na dugim relacijama. Međutim, ova tehnologija ima i manu, a to je nedostatak stanica za punjenje vodonikom kojih nedostaje u cijelom svijetu. S tim problemom susrela se američka kompanija „Nikola“, koja se bavi komercijalnom proizvodnjom kamiona koji kao gorivne ćelije koriste vodonik. Samo prošle godine su proizveli nekoliko desetina kamiona klase 8 na vodonične gorivne ćelije (FCEV), dok je u 2024. potražnja dosta veća.
Ova kompanija vjeruje da njihov kamion ima jedan od najdužih dometa među komercijalno dostupnim kamionima klase 8 bez emisija iz izduvnih cijevi, sa raznovrsnim primjenama, od transporta tereta u lukama i intermodalnog transporta do metro-regionalnog transporta i specijalizovanih slučajeva upotrebe.
Pročitajte još:
- Beč: Električne autobuse mijenjaju vozilima na baterije i vodonik
- Evropa ulaže 1,4 milijarde eura za razvoj tehnologija vodonika
- Veliki potencijal Maroka za zeleni vodonik – može li postati ključni igrač u tranziciji na održiva goriva?
Kamioni „Nikola“ na vodonične gorivne ćelije posjeduju modul od 200 kW koji omogućava kontinuiranu snagu od 530 konjskih snaga. Ukupan kapacitet baterije od 164 kWh omogućava da kamioni imaju domet do 500 milja, dok je procijenjeno vrijeme punjenja svega 20 minuta.
„Naš cilj je da predstavimo bolji, čistiji način za isporuku robe na tržište Sjeverne Amerike u pouzdanom paketu. Naši pilot programi sa FCEV kamionima pokazali su snažne rezultate, sa dostupnošću kamiona od 98 odsto— što je ključno za efikasno korišćenje flote“, poručili su iz kompanije-
Kamioni su sastavljeni u Arizoni, a serijska proizvodnja FCEV-a je počela 31. jula 2023. godine, dok je komercijalno lansiranje uslijedilo 28. septembra. Među kupcima nalazi se IMC, prepoznat kao najveći pružalac usluga transporta robe iz luka u SAD.