Potencijal koji za proizvodnju obnovljive energije iz vjetra i sunca ima Maroko, postavlja ga veoma visoko na ljestvici najvažnijih igrača u globalnoj tranziciji prema zelenim gorivima. Ova država, zahvaljujući potencijalu koji ima, pred sebe je stavila cilj proizvodnje 0,67 miliona toga zelenog vodonika na godišnjem nivou do 2030. godine.
Pojašnjenja radi, zeleni vodonik dobija se elektrolizom vode, koristeći električnu energiju koja se dobija iz obnovljivih izvora, a zatim se koristi kao ključan sastav u proizvodnji ostalih vrsta zelenih goriva, a primjeri su e-metanol ili, recimo, amonijak.
Iako je Maroko postavio pred sebe ambiciozan cilj, trenutno najavljenim projektima ostvario rezultat od svega 0,05 miliona tona na godišnjem nivou. Istraživanje koje je sprovedeno od strane Evropske federacije za transport i životnu sredinu (eng Transport&Environment), pokazalo je da sa svojim potencijalom i politikama Evropske unije za prelazak na zelena goriva, Maroko ima priliku da postane važna luka za snabdijevanje brodova gorivom. Ukoliko bi ostvario postavljeni cilj, mogao bi da zadovolji dio potražnje Evropske unije za ovim gorivom, izvozeći 0,22 miliona tona upravo u Evropsku uniju.
Ovakva predviđanja potkrijepljena su podacima iz istraživanja, a koji pokazuju da je od preko 2300 putovanja brodova između Evrope i Istočne Azije u 2019. godini, dvije trećine upravo prešlo Gibraltarski moreuz koji se nalazi između Maroka i Španije. Sa druge strane, očekuje se da će do 2050. godine zelena goriva činiti 80 odsto potrošnje energije brodova koji plove prema i iz Evropske unije.
Pročitajte još:
- BIH UČI IZ ISKUSTVA BEČKE PROIZVODNJE VODONIKA
- PROIZVODNJA VODONIKA IZ STIJENA BOGATIH ŽELJEZOM BEZ EMISIJE UGLJEN-DIOKSIDA?
- NOVE ZNAČAJNE INVESTICIJE U ZELENI VODONIK
Politika Evropske unije u vezi sa zelenim gorivom, mogla bi da podstakne Maroko da ostvari svoj cilj o proizvodnji 0,67 miliona tona.
Postoji velika zainteresovanost, zbog čega je, primjera radi, 2020. godine potpisan Njemačko-Marokanski sporazum o vodoniku (eng German-Moroccan Hydrogen Agreement) za zajednički razvoj proizvodnje zelenog vodonika koji bi se upotrebljavao u Maroku i Nemačkoj. Tu su već i obećane investicije, koje će omogućiti Njemačkoj da nabavlja zeleni vodonik iz Maroka u budućnosti.
Jedna od kočnica ove države u ostvarenju postavljenog cilja jeste i oskudica vodnih resursa, koji su potrebi za proizvodnju zelenog vodonika. Najveći dio, od 80 do 95 odsto, dostupne vode odlazi u poljoprivredne svrhe, tu je i problem porasta broja stanovništva, klimatske promjene i zagađenje. Zbog toga, Maroko ima u planu izgradnju nekoliko novih postrojenja za desalinizaciju morske vode, koja će sada biti pokretana obnovljivim izvorima energije, umjesto trenutnih postrojenja koja rade na fosilna goriva.
Pored toga, potrebno je uskladiti i dalje visoke troškove proizvodnje, nedostatak razvijene infrastrukture i druge izazove kako bi Maroko uspio da ostvari svoj postavljeni cilj.
Treba istaći da na globalnom nivou, brodarstvo potroši oko 300 miliona tona fosilnih goriva za godinu dana, čime ukupnim antropogenim emisijama doprinosi za tri odsto.
Katarina Vuinac