Potreban novi investicioni pravac Evrope u transformaciji transporta

Evropa je na prekretnici kada je riječ o transformaciji transportnog sektora. Sa jedne strane je postizanje neutralnosti u emisijama ugljenika do 2050. godine, a sa druge strane su investicije.

Kako bi zaista ostvarila zadate ciljeve, Evropa mora radikalno promijeniti način investiranja, odustajući od tradicionalne infrastrukture, ulaganja u auto-puteve i slično, i okrenuti se podršci zelenim tehnologijama. Ovakav korak je neophodan za dekarbonizaciju drumskog saobraćaja, ali i za očuvanje globalne konkurentnosti Evrope, o kojoj smo dosta pisali prethodnih dana nakon što je najavljeno gašenje tri VW fabrike automobila, a naročito nakon izglasavanja tarifa na uvoz električnih automobila iz Kine u cilju zaštite domaće industrije. Ipak, ovakva odluka plaši jedan broj zemalja i kompanija zbog mogućih trgovinskih previranja, s obzirom da se mnoge druge tehnologije, poput solarnih zelenih tehnologija, uvoze upravo iz Kine u EU.

Kada je u pitanju isključivo elektromobilnost, prema najnovijoj studiji organizacije Transport & Environment (T&E), Evropa bi trebalo da investira 39 milijardi eura javnih sredstava godišnje kako bi podržala prelazak na zelenu infrastrukturu, uključujući prije svega mrežu punjača i električne automobile.

Pročitajte još:

Studija T&E ističe da bi javna podrška za električna vozila, zelena goriva, proizvodnju baterija i infrastrukturu za punjenje mogla osloboditi značajna privatna ulaganja.

Foto-ilustracija: Unsplash (markus-spiske)

Najveći dio ulaganja, preko 85 odsto išao bi, kao što i sad ide, u proizvodnju zelene transportne tehnologije, i to od strane investitora, ali procjena govori da će najkapitalnijim industrijama biti potrebna i javna ulaganja.  Т&Е procjenjuje ove investicije kao 39 milijardi eura godišnje koje bi pomogle do 2030. godine što je kako navode manje od 42 milijarde eura koje evropske vlade trenutno daju za automobile na fosilna goriva.

U odgovoru na globalnu konkurenciju, posebno iz Kine, T&E predlaže osnivanje EU fonda za baterije sa podrškom od 25 milijardi eura. Ovaj fond bi omogućio stvaranje lokalne proizvodnje baterija, pristup ključnim materijalima i smanjenje investicionih rizika, što je ključno za očuvanje konkurentnosti evropske industrije u proizvodnji ključnih komponenti kao što su katode.

Iako su e-goriva za avione i brodove trenutno skupa i u ranim fazama razvoja, T&E naglašava potrebu za 86 milijardi eura kapitalnih investicija do 2030. godine za njihovu proizvodnju u Evropi. Predlaže se da vlade obezbijede trećinu ovog finansiranja putem garancija i zajmova kako bi se smanjili rizici za privatne investitore.

Velike javne investicije su potrebne za modernizaciju energetske infrastrukture kako bi se podržala dodatna potražnja električnih vozila. T&E apeluje na vlade da udvostruče svoje trenutne investicije u energetske mreže, ciljajući 67 milijardi eura godišnje do 2050. što bi se dijelom moglo kompenzovati smanjenjem izdataka za izgradnju auto-puteva za koje evropske vlade trenutno izdvajaju preko 60 milijardi.

Energetski portal

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti