Popularnost teških i velikih SUV vozila u svijetu ne jenjava, uprkos tome što su se na tržištu pojavili brojni mali električni modeli namijenjeni gradskoj vožnji.
Međunarodna agencija za energiju (IEA) saopštila je da je u 2023. godini zabilježen novi rekord prodaje SUV vozila koji su činili 48 odsto globalne prodaje automobila. U razvijenim zemljama prodato je oko 20 miliona ovih vozila prošle godine, po prvi put premašivši tržišni udio od 50 odsto. Sklonost ka većim automobilma proteže se i na zemlje u razvoju, gdje udio SUV vozila u ukupnoj prodaji raste iz godine u godinu.
Danas je najmanje jedan od četiri automobila na putu širom svijeta SUV, a većina njih su vozila sa konvencionalnim motorom sa unutrašnjim sagorijevanjem.
Samo pet odsto SUV vozila koji su trenutno na putu su električni, mada njihova popularnost na tržištu električnih automobila raste. U 2023, više od 55 odsto novih registrovanih električnih automobila bili su terenci, navodi IEA.
Pročitajte još:
- KREĆE IZRADA DOKUMENTACIJE ZA BRZI PUT BIJELJINA-SOKOLAC, KINEZI DONIRAJU PROJEKAT
- FOLKSVAGEN RADI NA JEFTINIM ELEKTRIČNIM AUTOMOBILIMA
- NAJJEFTINIJI ELEKTRIČNI AUTOMOBIL STIŽE U EVROPU
Sa porastom prodaje SUV vozila raste i zagađenje
Budući da su SUV automobili i do 300 kg teži od prosječnog automobila srednje veličine i da zauzimaju oko 0,3 m2 više prostora, njihove emisije ugljen-dioksida su 20 odsto veće.
Veliko interesovanje za masivnim automobilima utiče na potrošnju nafte i električne energije, kao i na potražnju za metalima i mineralima potrebnim za proizvodnju baterija. Tokom 2022. i 2023. godine, globalna potrošnja nafte direktno vezana za SUV vozila porasla je za preko 600.000 barela dnevno, što predstavlja više od četvrtine ukupnog godišnjeg rasta potražnje za naftom.
Prethodne godine je bilo preko 360 miliona SUV vozila na putevima širom svijeta koji su emitovali oko milijardu tona ugljen-dioksida – 100 miliona tona više u odnosu na 2022. godinu.
U poređenju sa manjim automobilima, SUV vozila su takođe povezana sa većim indirektnim emisijama nastalim usljed proizvodnje. Kada bismo emisije globalne flote SUV vozila uporedili sa emisijama svih zemalja u svijetu, SUV vozila bi bila peti najveći emiter CO2 na svijetu, nadmašujući emisije Japana i drugih velikih ekonomija.
Postavlja se pitanje zbog čega su SUV automobili još uvijek toliko zastupljeni iako su na snazi brojne mjere za smanjenje zagađenja porijeklom iz saobraćaja. IEA navodi nekoliko mogućih razloga kao što su privlačnost SUV vozila koja često predstavljaju sinonim za udobnost i statusni simbol, a tu su i marketinške strategije vodećih proizvođača automobila.
Pojedine zemlje, kao što su Francuska, Norveška i Irska, nastoje da smanje potražnju za SUV automobulima, a neke od mjera uključuju veće naknade za parkiranje za terenska vozila.
Energetski portal