Zbog čega su virtuelne elektrane tako važne za energetsku tranziciju?

Foto-ilustracija: Pixabay (atimedia)

Iako nema sumnje da su obnovljivi izvori energije presudni za održivu budućnost, njihova priroda donosi brojne izazove jer, za razliku od termoelektrana koje koriste goriva, proizvodnja zelene električne energije u velikoj mjeri zavisi od vremenskih uslova.

Ovde je prije svega riječ o solarnim i vjetroelektranama koje, u periodima kada sunca i vjetra nema dovoljno, ne mogu da proizvedu dovoljno električne energije da zadovolje potrebe tržišta.

Nasuprot tome, u ljetnjim mjesecima proizvodnja iz solarnih panela često prevazilazi potražnju, što kao posljedicu može imati obezvrijeđenu električnu energiju čija cijena pada i ispod nule. Dakle, uprkos tome što se javljaju viškovi jeftine zelene energije za kojom vapi čitav svijet, ona često ostaje neiskorišćena, piše Svjetski ekonomski forum.

Jedno od rješenja koje može da premosti ove nedostke obnovljivih izvora energije je stvaranje decentralizovane mreže baterija, nazvane još i “virtuelne elektrane”. Ove elektrane koriste vještačku inteligenciju kako bi pametno upravljale proizvodnjom, skladištenjem i potrošnjom električne energije iz različitih izvora, dok ujedno profitabilno trguju na tržištu električne energije.

Pročitajte još:

Stotine hiljada kućnih baterija, električnih vozila i toplotnih pumpi trebalo bi da se povežu u ogromnu, decentralizovanu mrežu baterija – nudeći kapacitet koji se može porediti sa nekoliko nuklearnih elektrana, ali sa neuporedivom fleksibilnošću.

Vitruelne elektrane decentralizuju skladištenje viška električne energije kada je mreža preopterećena i ubrizgavaju je nazad u mrežu po potrebi. Ovo smanjuje vršna opterećenja, obezbjeđuje ravnomjerniju distribuciju proizvodnje i potražnje električne energije i stabilizuje električne mreže.

Pametna integracija u energetsko tržište omogućiće domaćinstvima da ostvare značajne uštede i dodatne prihode, piše Svjetski ekonomski forum.

Električna vozila kao pokretne baterije

Važno je napomenuti da električna vozila možemo posmatrati kao velike baterije na točkovima. Na primjer, baterija za automobil srednje veličine ima kapacitet od 62 kWh – što je ekvivalentno količini električne energije koju porodica u porodičnoj kući potroši za oko nedjelju dana.

Ovo predstavlja ogroman potencijal za korišćenje električnih automobila kao mobilnih skladišta, inteligentno umreženih i kontrolisanih putem pametnog upravljanja energijom.

Virtuelna elektrana će moći da puni skladište ili električno vozilo kada je struja veoma jeftina ili kada solarni paneli u domaćinstvu generišu višak energije, a isto tako će je vraćati u mrežu kada su tržišne cijene visoke zbog slabe sunčeve svjetlosti ili vjetra.

Milena Maglovski

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti