Čak 60 odsto punjača u tri države: Slijedi strateški dijalog o auto-industriji u Briselu

Evropski auto-sektor suočava se sa višeslojnim izazovima koji pritiskaju konkurentnost i otpornost – tržište EU i dalje je ispod nivoa prije COVID-a, sa oko tri miliona vozila manje na putevima nego 2019. godine, dok je prosječna starost putničkog vozila porasla na 12,5 godina (2023.) sa 10,9 (2013.). Troškovi energije su znatno viši nego kod rivala (industrijska struja u Evropi ≈151 odsto skuplja nego u SAD i 114 odsto nego u Kini), udio EU u globalnoj proizvodnji automobila pao je sa ~22 odsto (2015.) na ~15 odsto (2024.), a dodatni pritisak dolazi od tarifa glavnih partnera. Lanac snabdijevanja ostaje ranjiv zbog oslonca na Aziju. Infrastruktura je koncentrisana – gotovo 60 odsto javnih punjača nalazi se u samo tri države (Francuska, Njemačka, Holandija), govore podaci o stanju industrije na sajtu Udruženja evropskih proizvođača automobila (ACEA) .

Uprkos tome, proizvođači iz EU ostaju u igri tranzicije: na tržištu je dostupno preko 290 modela sa nultom emisijom (članovi ACEA), uz nova izdanja i investicije u proizvodnju baterija. Pristupačnost se vidljivo popravlja — broj ZEV modela ispod 30.000 eura porastao je sa sedam (u isto vreme 2024) na 20 danas. Sve zajedno slika stanja puna je kontrasta.

Pročitajte još:

S tim u vezi, Evropska komisija u petak, 12. septembra, u Briselu nastavlja Strateški dijalog o budućnosti automobilske industrije sa predstavnicima sektora, uz učešće predsjednice Evropske Komisije Ursule fon der Lajen. Sastanak dolazi neposredno po završetku sajma IAA Mobility u Minhenu (IAA Summit 9–12. septembar; Open Space 9–14. septembar), gdje su poruke proizvođača već usmjerene ka traženju fleksibilnijeg okvira za tranziciju.

Udruženje proizvođača (ACEA) poručuje da je potreban tehnološki neutralan pristup dekarbonizaciji drumskog saobraćaja, uz prilagođavanje važećih CO₂ pravila realnim uslovima na tržištu. ACEA ističe i da su vozila na baterije do sada dostigla 15,6 odsto udjela u novim registracijama putničkih automobila u EU, dok je udio električnih kombija i dalje nizak (oko 8,5 odsto), te traži „tri odvojene trake“, tačnije politika posebno kreirana za putničke automobile, kombije i teška vozila, navodi se na sajtu ACEA. 

Industrija u dijalogu naglašava i konkurentske pritiske: zavisnost Evrope od azijskog lanca snabdijevanja baterijama i više cijene energije i regulative u odnosu na druge regione, što umanjuje otpornost i ulaganja. Proizvođači traže bržu izgradnju infrastrukture za punjenje i ciljane podsticaje, ali i obnovu industrijske perspektive za tehnologije koje ubrzavaju tranziciju, uključujući malu i efikasnu proizvodnju električnih automobila. 

Energetski portal

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti