
Kako bi udio električnih vozila u Evropskoj uniji distigao željenih 15 odsto, EU je 13. aprila ove godine usvojila Uredbu o uvođenju infrastrukture za alternativna goriva (AFIR) koja obavezuje i Hrvatsku.
Zbog toga je u Hrvatskoj privrednoj komori (HGK) formirana Grupacija operatora mreža punjača za električna vozila HGK sa ciljem da postane partner svim institucijama koje imaju ulogu u izgradnji adekvatne infrastrukture za punjenje električnih vozila.
Članice EU u obavezi su da do 2025. godine osiguraju punjače za privatna vozila na svim glavnim putevima na svakih 60 kilometara, a ista obaveza važi i za teška teretna vozila sa rokom do 2030. godine. Cilj AFIR-a je i da se do kraja 2027. godine punjačima za laka električna vozila opremi barem 50 odsto saobraćajnica koje se povezuju s koridorom TEN-T, a do kraja decenije sve saobraćajnice.
Da bi ispštovala zahtjeve Uredbe, Hrvatska će na trenutnih 20 MW priključaka morati da doda 100 do 150 MW do 2030. godine.
Takođe, Hrvatska će postupati u skladu sa zahtjevima AFIR-a sve dok ne dođe do 200.000 registrovanih električnih vozila.
Pročitajte još:
- LUKSUZNI MODELI ELEKTRIČNIH VOZILA NA ČEKANJU
- U BIJELOM POLJU OTVORENA ZAJEDNIČKA ŽELJEZNIČKA STANICA SRBIJE I CRNE GORE
- EVROPSKOJ UNIJI POTREBNO VIŠE BRZIH PUNJAČA
Predsjednik Grupacije HGK, Dino Novosel, rekao je da formiranje Grupacije dolazi u trenutku kada su pred Hrvatsku postavljeni ambiciozni ciljevi za uspostavljanje kritične infrastrukture za punjenje električnih vozila.
“Radi se o investicijskom ciklusu od minimalno 200 miliona eura do 2030. godine, što proizlazi iz nedavno usvojene uredbe AFIR. Taj investicijski ciklus će doprinijeti ostvarenju cilja Hrvatske u podizanju udjela obnovljivih izvora energije u saobraćaju sa trenutnog nivoa ispod tri odsto na minimalno obvezujućih 21 odsto. Na tom putu će Grupacija HGK, koja okuplja ključne industrijske činioce, sistemski raditi na uklanjanju regulatornih, tehničkih i operativnih barijera, kao i na afirmativnom oblikovanju investicijske klime, u saradnji sa ostalim ključnim činiocima u državi”, poručio je Novosel.
Udio obnovljivih izvora energije u saobraćaju na nivou EU iznosio je 9,6 odsto u 2022. godini, dok je u Hrvatskoj taj udio bio svega 2,4 odsto. Evropska unija je postavila cilj od 29 odsto za 2030. godinu Direktivom EU 2023/2413 o unapređenju korištenja energije iz obnovljivih izvora.
Iz HGK-a navode da su ove mjere ključne za osiguranje besprijekorne mobilnosti električnih vozila širom Evrope, podstičući prelaz na održiviji saobraćajni sistem, što je i ključan cilj djelovanja nove Grupacije operatora mreža punjača za električna vozila HGK.
Rad Grupacije podrazumijeva i stvaranje podloga za kvalitetno usmjeravanje finansijskih sredstava EU koja služe za unapređenje javne infrastrukture punjača u sljedećih desetak godina.
Energetski portal