Avio-industrija nalazi se pred značajnim izazovima usljed klimatskih promjena, zbog čega se kontinuirano radi na pronalaženju inovacija i unapređenju postojećih tehnologija. Ipak, složenost različitih uticaja na pojačavanje klimatskih promjena, dovodi i do zahtjevnijeg osmišljavanja rješenja za njihovo zaustavljanje.
Dok se pronalaze rješenja za zaustavljanje jednog, dovodi se u pitanje da li su time otvorena vrata za nastanak nekih drugih negativnih uticaja.
Kako let modernih aviona utiče na klimu? U poređenju sa starijim komercijalnim avionima, moderni avioni dizajnirani su da lete na većim visinama. Razlog za povećanje visine leta, nalazi se u podatku da se na taj način smanjuje potrošnja goriva jer je vazduh na takvim visinama rjeđi i pruža manji aerodinamički otpor. To dovodi ujedno do smanjenja emisija ugljen-dioksida.
Međutim, dok veće visine smanjuju potrošnju goriva i pomenute emisije, dovode do pojačavanja drugog problema u vezi sa klimatskim promjenama – kondenzacioni tragovi.
Kondenzacioni tragovi, predstavljaju vidljive tragove kondenzovane vodene pare, a nastaju prilikom leta aviona od njegovih izduvnih gasova. Detaljnije, ovi tragovi nastaju kada topli i vlažni gasovi iz izduvnih cijevi aviona dospiju u kontakt sa hladnijim vazduhom. Tada se para kondenzuje i stvara kapljice ili kristale leda, koji postaju vidljivi na nebu – tragovi aviona. Kako su na većim visinama uslovi drugačiji sa znatno nižom temperaturom i većim stepenom vlažnosti u atmosferi, ovi tragovi duže traju, prije nego što se raspadnu. Dalje, što se duže zadržavaju više doprinose zagrijavanju atmosfere, zato što kao oblaci zadržavaju toplotu.
Pročitajte još:
- Kako je avion postao narandžast zbog klimatskih promjena
- Ko je isključen iz obaveze mjerenja ne-CO2 emisija avio-letova
- Da li je EU na dobrom putu za ostvarenje ciljeva emisije CO2 iz saobraćaja?
Ovakvi zaključci dobijeni su na osnovu studije koju su sproveli naučnici sa Imperijalnog koledža u Londonu (eng Imperial College London), a koja je objavljena u Environmental Research Letters. Naime, sudija je analizirala više od 64.000 slučajeva kondenzacionih tragova, koristeći podatke sa satelita i informacije o letu aviona, sa ciljem da se ispita kako različiti tipovi aviona utiču na formiranje i trajanje ovih tragova.
Iako je studija iznijela sugestiju da bi smanjenjem emisija čvrstih čestica u izduvnim gasovima moglo da se utiče na dužinu trajanja kondenzacionih tragova, ona ostaje na pretpostavci. Razlog jesu brojni faktori koji utiču na trajanje i intenzitet ovih tragova, zbog čega studija predstavlja samo uvod u naredna istraživanja koje je potrebno sprovoditi, kako bi se pronašlo efikasnije rješenje za ovaj problem.