Sporazumom o Sistemu za trgovinu emisijama Evropske unije (eng EU ETS agreement), sve avio-kompanije koje posluju u Evropi, bilo da je riječ o evropskim ili ne, određeno je da moraju da prate, izvještavaju, ali i verifikuju svoje emisije i da predaju za dozvole za emisije.
Kako su ranije pisali svjetski mediji, avio-kompanije su bile podijeljene u vezi sa novim pravilima Evropske unije o praćenju emisija koje nisu CO2.
Pojašnjenja radi, emisije koje nisu CO2 odnosno termin ne-CO2, odnosi se na one gasove i čestice koje emituju avioni, a koji nisu ugljen-dioksid. Tu, primjera radi, spadaju sumpor dioksid i azotni oksid (NOx), koji doprinose stvaranju ozona u atmosferi i kondenzacionih tragova. Prema informacija koje su objavljene na sajtu Transport & Environment, Evropska agencija za sigurnost vazdušnog saobraćaja (eng European Aviation Safety Agency) u izvještaju iz 2020. godine, istakla je da ne-CO2 efekti mogu da imaju do tri puta jače negativne uticaje od CO2 emisija.
Pročitajte još:
- KAKO JE AVION POSTAO NARANDŽAST ZBOG KLIMATSKIH PROMJENA
- DA LI JE EU NA DOBROM PUTU ZA OSTVARENJE CILJEVA EMISIJE CO2 IZ SAOBRAĆAJA?
- EU: KAKO JE OBNOVLJIVA ENERGIJA DOPRINIJELA REKORDNOM SMANJENJU EMISIJA U OKVIRU EU ETS
Uzimajući to u obzir, Transport & Environment izneo je informaciju da je Evropska komisija uslijed pritisaka tradicionalnih avio-kompanija, isključila dugačke letova iz dogovora postignutog Sporazumom EU ETS. To znači da se na ovakvim letovima neće pratiti ne-CO2 emisije iz aviona. Preciznije, neće se dobiti potpuna slika o tome koliko avionske emisije doprinose zaista klimatskim promjenama, s obzirom na to da će se na ovakav način isključiti oko 67 odsto ovih emisija.
Prvobitnim dogovorom, trebalo je svi letovi sa šemom za praćenje ne-CO2 emisija da počnu od januara 2025. godine, ali novom odlukom, pomenuti letovi biće isključeni iz ovog datuma. Početak praćena ovih emisija iz dugih letova započeće tek za dvije godine.
Transport & Environment, pozvao je Evropsku komisiju da promeni svoju odluku o isključivanju dugačkih letova, zato što je suprotna Sporazumu EU ETS i zato što će ovakvo odlaganje imati višestruke negativne posljedice.
Katarina Vuinac