
Iako izvoz teških vozila predstavlja samo 3,6 posto ukupne globalne trgovine automobilima, emisije CO2 povezane s njima porasle su za preko 30 posto od 2000. godine. Kamioni su doprinijeli sa 80 posto ovom povećanju, prema izvještaju Programa UN za okoliš (UNEP).
Preciznije, teška vozila doprinose zagađenju životne sredine tokom vožnje sa preko 40 procenata emisije azotnih oksida, zatim preko 60 procenata PM 2,5 čestica i više od 20 procenata emisije crnog ugljenika.
Navedeni izvještaj Korištena teška vozila i okoliš – Globalni pregled polovnih teških vozila: Protok, zapremina i regulacija, daje preporuke za smanjenje štetnih uticaja upotrebe takvih vozila na klimatske promjene i zdravlje ljudi. Ove preporuke su značajne, jer studija predviđa da će teška vozila nastaviti da rastu uz povećanje ekonomske aktivnosti i potrebe za transportom. Prognoze su zasnovane na ranijim trendovima od 2000. do 2015. godine, kada se prodaja kamiona i autobusa udvostručila.
Kako je navedeno, mnoge zemlje u razvoju oslanjaju se na uvoz polovnih teških vozila. Iako je uvoz ovakvih vozila dobra praksa za njihov razvoj, problem je što su propisi i njihova primjena u pogledu kvaliteta polovnih vozila niski ili nepostojeći.
I šire gledano, više od polovine zemalja koje uvoze takva vozila imaju vrlo slabe propise, a njihova primjena je neadekvatna. Na primjer, 25 afričkih zemalja usvojilo je standard korištenih teških vozila za kontrolu zagađenja zraka, ublažavanje klimatskih promjena i poboljšanje sigurnosti na cestama, ali samo četiri su ga do danas u potpunosti implementirale. Gledajući širom svijeta, samo dvije zemlje su uključile rabljena vozila u svoje nacionalne klimatske akcione planove.

Odgovornost je i na zemljama koje uvoze i na onima koje izvoze. Stoga je, kako se navodi u Izvještaju, potrebna regionalna saradnja za uvođenje i implementaciju minimalnih standarda. Takvi standardi bi trebali uključivati emisije, određivanje starosti, razvoj svijesti i više istraživanja. Kao primjer navodi se donošenje standarda za emisiju izduvnih gasova vozila ekvivalentnih Euro 6 i sa čistijim gorivom, jer bi se na taj način do 2030. godine moglo izbjeći do 700 hiljada prijevremenih smrti.
Inače, Euro standardi za emisiju izduvnih gasova zvanično su uvedeni 1992. godine, kada je na snagu stupio Euro 1 standard, a današnji Euro 6 standard uveden je 2014. godine i do danas je prošao kroz nekoliko različitih verzija. Jedno od novih pravila koje uvodi ovaj standard je da proizvođači automobila treba da smanje emisiju azotnih oksida za dizel motore za 67 odsto u odnosu na Euro 5 standard. Izvještaj pokazuje da 97 posto svih novoregistrovanih kamiona i 73 posto autobusa u Evropskoj uniji ima dizel motore, ali da bi bolji propisi mogli dovesti do boljeg trenda u usvajanju naprednih tehnologija u zemljama u razvoju, uključujući električne autobuse i kamione.
Energetski portal