Vozači u Srbiji često su pred dilemom kada je riječ o odabiru električnih vozila. Dvoumljenje najčešće proizilazi iz percepcije da nedostaje adekvatna infrastruktura, što mnoge navodi na zaključak da su električni automobili ipak preveliki rizik uprkos znatnim prednostima. Nerijetko se dešava i da korisnici električnih vozila koji su u tranzitu ili iz poslovnih razloga posjećuju zemlju sumnjaju u rasprostranjenost i efikasnost domaće mreže punjača.
Spremnost punjačke infrastrukture zavisi od mnogih aktera, uključujući kompanije koje nude konkretne usluge u razvoju mreže punjača. Njihova inicijativa i rad mogu značajno uticati na promišljanje o riziku i praktičnosti električnih vozila.
Jedan od ključnih aktera u razvoju infrastrukture jeste kompanija Charge&GO, koja i ovu godinu započinje radno – sa velikim brojem dobrih vijesti i značajnih planova.
DC punjači – od Kikinde do Prokuplja
Kompanija Charge&GO nedavno je pustila u rad dva nova punjača, a zatim i najavila instalaciju DC punjača u nekoliko gradova širom Srbije koji do sada nisu imali ovakvu opremu.
Kada govorimo o dva nova i aktivna DC punjača, Charge&GO je jedan punjač postavio na sjeveru zemlje, a drugi na jugu. Na parkingu „Super Vera” u Novom Sadu instaliran je ultrabrzi DC punjač, snage 150 kW, sa dva CCS priključka. Drugi instalirani punjač, snage 60 kW, sa dva CCS priključka, nalazi se u okviru „Penta parka” u Prokuplju i to je ujedno prvi DC punjač u ovom gradu.
U FOKUSU:
- U 2025. nastavljamo da se zalažemo za efikasnije upravljanje komunalnim otpadom
- Užice prednjači na putu energetske efikasnosti
- BiH na početku puta ka cirkularnoj ekonomiji

Što se tiče planova za druge gradove, kompanija namjerava da prije ljeta, odnosno tokom prve polovine godine, postavi po jedan DC punjač na sljedećim lokacijama: Kragujevac, Loznica, Užice, Kraljevo, Jagodina, Kikinda i Beograd – na Zrenjaninskom putu. Na pojedinim lokacijama, u narednim mjesecima planira se instalacija po čak dva DC punjača, pri čemu je jedna od sigurnih lokacija Zrenjanin.
Veoma je važno istaći da Kikinda, Loznica, Užice i Jagodina dobijaju svoj prvi DC punjač na mreži, što će značajno doprinijeti daljem razvoju infrastrukture u Sjevernobanatskom, Mačvanskom, Zlatiborskom i Pomoravskom okrugu. Za razliku od Beograda, koji već raspolaže solidnim brojem punjača i razvijenom pratećom infrastrukturom, u drugim gradovima e-mobilnost tek treba da postane dio svakodnevnice. Zbog toga je jednako važna svaka lokacija kako bi se povezali svi dijelovi Srbije, čime se obezbjeđuje ravnomjerniji pristup modernim rješenjima u saobraćaju.
Kada se razmatra proces punjenja električnih automobila, ključni faktor za većinu korisnika jeste brzina kojom se baterija vozila može napuniti. Slično kao što voda kroz baštensko crijevo zahtijeva veći pritisak za brži protok – veći napon električne energije omogućava brže punjenje automobila. U suštini, efikasnost stanice za punjenje zavisi od njene sposobnosti da brzo i efikasno prenese električnu energiju u bateriju vozila. Stoga će punjači koje Charge&GO instalira u narednoj seriji omogućiti korisnicima brzu i efikasnu uslugu u osam pomenutih gradova Srbije, budući da je riječ o DC punjačima. Ne treba zaboraviti činjenicu da od baterije u vozilu zavisi koliko će snage vozilo povući, odnosno da baterija ima kontrolu nad samim procesom punjenja.
Priredila: Milica Vučković
Tekst u cjelosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala CIRKULARNA EKONOMIJA