Slovenačka rješenja za elektromobilnost koja osvajaju svijet

Slovenački Metron institut jedan je od evropskih lidera u inovacijama na polju električnih vozila, aktivno oblikujući budućnost e-mobilnosti. Njihova posvećenost istraživanju i razvoju donijela je niz naprednih rješenja za održivu mobilnost i obezbijedila im mjesto među ključnim igračima na globalnom EV tržištu.

Metron je svoju vodeću poziciju dodatno osnažio 2015. godine tokom najvećeg svjetskog EV relija Wave Trophy, kada je elektrifikovana „mazda 5” oborila rekord, prešavši 824 kilometra sa jednim punjenjem.

Foto Ljubaznošću Andreja Pečjaka

„Jedno od naših najvećih postignuća bila je prerada „mazde 5” u potpuno električno vozilo. Ovaj automobil postavio je čak dva svjetska rekorda – 2014. godine prešao je 745 kilometara bez punjenja na ruti od Bleda do Dubrovnika, dok je godinu dana kasnije u Njemačkoj postigao domet od 824 kilometra sa prosječnom brzinom od 72 km/h”, s ponosom ističe Andrej Pečjak, direktor Metron instituta.

Osim što razvijaju inovativne tehnologije za električna vozila, stručnjaci iz Metrona fokusirani su i na energetski održiva rješenja. Jedan od njihovih najznačajnijih projekata su pametni punjači i napredni V2G (Vehicle-to-Grid) sistemi, koji omogućavaju ne samo punjenje vozila već i vraćanje viška energije u mrežu kada je to potrebno. Ovaj koncept predstavlja važan korak ka efikasnijem upravljanju obnovljivim izvorima energije i većoj stabilnosti elektroenergetskog sistema.

Jedan od glavnih izazova obnovljivih izvora energije, poput solarnih panela i vjetroturbina, jeste njihova nestabilnost. Sistemi za skladištenje energije su skupi, ali Metron nudi inovativno rješenje – mikromrežne ćelije koje mogu funkcionisati samostalno ili kao dio šire električne mreže.

U ovom procesu električna vozila igraju ključnu ulogu, jer mogu služiti kao mobilna skladišta energije, optimizujući potrošnju i smanjujući troškove baterija. Poseban potencijal vidi se u električnim vozilima za razonodu, poput „reno tvizija”, golf-kolica i skutera, koji se pretežno koriste ljeti, dok bi zimi mogli doprinijeti većem kapacitetu skladištenja bez dodatnih ulaganja.

U fokusu:

Trenutno, Metron radi na revolucionarnom proizvodu – pametnoj prenosnoj punionici koja izgleda kao običan kabl za punjenje, ali omogućava inteligentno upravljanje energijom i optimizaciju punjenja. Ova inovacija otvara vrata još efikasnijem i praktičnijem korišćenju električnih vozila.

Izazovi i budućnost elektromobilnosti u Sloveniji

Iako je Slovenija nekada bila u vrhu evropskih zemalja po usvajanju električnih vozila, danas se suočava sa ozbiljnim izazovima. Andrej Pečjak ističe da su dva glavna problema – trenutno Slovenija ima regulisanu cijenu benzina (1,5 euro po litru), dok je cijena struje neregulisana i iznosi više od 20 centi po kilovat-satu. Pečjak upozorava da bi zbog ovakvih trendova Slovenija mogla postati „smetište starih dizelaša”, jer se očekuje da će i 2040. godine veliki broj vozila sa dizel-motorima i dalje biti u upotrebi.

Međutim, naš sagovornik vidi jasan put ka napretku – ključni faktori za dalji napredak elektromobilnosti jesu razvoj punjačke infrastrukture, pravo na punjenje za stanare stambenih blokova, povoljna tarifa struje za punjenje vozila u određenim vremenskim periodima i izgradnja DC stanica za punjenje duž auto-puteva.

„Najvažnije su dve stvari – pristupačni električni automobili i povoljno punjenje. Kada to omogućimo, sve ostalo će doći samo po sebi”, zaključuje Pečjak.

Sa inovacijama poput pametnog punjenja, V2G tehnologije i mobilnih skladišta energije, Metron nastavlja da predvodi globalnu tranziciju ka održivoj budućnosti. Slovenija možda trenutno zaostaje u ovom procesu, ali zahvaljujući pionirima poput Metrona, elektromobilnost će u regionu dobiti novi zamah.

Priredila: Milena Maglovski

Tekst u cjelosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala  ODRŽIVA MOBILNOST

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti