Kako bi se smanjile emisije ugljen-dioksida koje proizilaze iz teških vozila, Evropska unija je ove godine donijela odluku u vezi sa novim mjerama kako bi se ojačali postavljeni ciljevi za smanjenje ovakvih emisija.
Carbon Tracker sproveo je analizu o tome da li vodeći svjetski proizvođači teških vozila uspijevaju da odgovore na izazov tranzicije. Istraživanje je pokazalo da ovi proizvođači i dalje ne mogu da isprate tempo prelaska na električna vozila koji je u skladu sa klimatskim ciljevima i predstojećim propisima.
Međunarodna agencija za energetiku (IEA) postavila je scenario nulte emisije do 2050. godine (eng IEA NZE), prema kojem je potrebno da se do 2035. godine na globalnom nivou uvede više od 13 miliona teških vozila sa nultom emisijom. Ipak, kako se navodi, do 2023. godine proizvedeno je manje od 100.000 novih ovakvih vozila. Ono na šta se upozorava, jeste da je do ispunjenja ciljeva ostalo malo više od 10 godina.
U svojoj analizi, Carbon Tracker procijenio je osam proizvođača teških vozila koji pokrivaju 50 odsto globalne proizvodnje i prodaje. U smislu kvaliteta njihovih ciljeva za emisije i prelazak na elektrifikaciju, većina ovih proizvođača postigla je manje od tri poena, od ukupno pet mogućih.
Pročitajte još:
- DA LI JE EU NA DOBROM PUTU ZA OSTVARENJE CILJEVA EMISIJE CO2 IZ SAOBRAĆAJA?
- POVEĆANJE KORIŠĆENIH TEŠKIH VOZILA ZNAČAJNO DOPRINOSI ZAGAĐENJU – POZIV NA RIGOROZNIJE PROPISE
- ELEKTRIFIKACIJA ŽELJEZNIČKOG SAOBRAĆAJA – KOLIKO JE PRIMIJENJENA I ZBOG ČEGA JE VAŽNA
Neke od njih imaju ograničene ponude vozila i nedovoljna ulaganja u pogonske sisteme sa nultom emisijom. Iako ima i onih sa boljim rezultatima, ni jedna od osam kompanija nema kratkoročne ciljeve u vezi sa emisijama. Kako se navodi, nedostatak kratkoročnih ciljeva, smanjuje i vjerovatnoću za ispunjenje dugoročnih.
Dodatni problem jeste taj što čak i oni koji proizvode električna teška vozila, to rade u veoma ograničenim količinama, a i izbor modela je relativno mali.
,,Loši rezultati vodećih proizvođača teških vozila rizikuju da dovedu šire klimatske ciljeve u opasnost. Uprkos tome što čine samo tri odsto vozila na putu, oni doprinose sa 30 odsto emisija iz drumskog transporta, a očekuje se da će taj procenat da raste kako se elektrifikacija širi na manja vozila’’, navodi se u izvještaju Carbon Tracker.
Energetski portal