Željeznički transport se smatra ekološki prihvatljivijim načinom transporta, kada su u pitanju emisije. Međutim, kako bi se postigli ciljevi klimatskih promjena, potrebni su dodatni napori kako bi oni bili još održiviji.
U tom smislu potreban je razvoj njene elektrifikacije, odnosno opremanje željeznice električnim sistemima, koji omogućavaju da vozovi koriste električnu energiju umjesto tradicionalnih goriva kao što su ugalj i dizel. Električni vozovi se pokreću putem dalekovoda postavljenih iznad kolosijeka ili treće šine koja se nalazi duž pruge.
Podaci koje je objavio Eurostat pokazuju da su elektrifikovane željezničke linije porasle za oko 30 odsto u odnosu na 1990. godinu. Tačnije, 2022. godine dužina takvih pruga u zemljama Evropske unije iznosila je 115.000 kilometara, dok je u uporednoj godini iznosila 88.000 kilometara.
Ako se uzme u obzir da je ukupna dužina pruga u 2022. godini iznosila 202.000 kilometara, udio elektrifikovanih pruga bio je preko 55 odsto. Podaci iz 2021. pokazuju da je prvo mjesto zauzela Švajcarska, čije su gotovo sve željezničke pruge tada već bile elektrifikovane. Iza ove zemlje 2021. drugo mjesto zauzeo je Luksemburg, a treće Belgija.
Pročitajte još:
- USVOJEN PRIJEDLOG OBNOVE PRUGE DOBOJ-TUZLA-ZVORNIK-RUMA
- POVEĆANJE KORIŠĆENIH TEŠKIH VOZILA ZNAČAJNO DOPRINOSI ZAGAĐENJU – POZIV NA RIGOROZNIJE PROPISE
- SARADNJA BIH I SRBIJE NA VAŽNIM SAOBRAĆAJNICAMA
Elektrifikacija je ključni način modernizacije željezničke mreže u smislu zaštite životne sredine.
Kako prenose svjetski mediji, tome teže i druge zemlje širom svijeta, pa je Indija sebi postavila cilj da do 2025. godine u potpunosti elektrifikuje tešku željeznicu. Treba spomenuti i Kinu, koja ima značajnu dužinu takvih pruga.
Osim što je dobro za životnu sredinu, na ovaj način se mogu poboljšati i druge performanse ovog transportnog sredstva, poput brzine. Međutim, iako je ovdje fokus na zagađenju vazduha, treba spomenuti i zagađenje bukom, koje je posebno štetno za životinje. Naime, pruge često prolaze kroz prirodu i divlja područja, a elektrifikacija bi smanjila buku i vibracije koje proizvodi voz.
Katarina Vuinac