Kineski proizvođači automobila pozvali su vlasti ove zemlje da podignu carine na uvoz automobila na benzinski pogon iz Evropske unije, a kao kontramjeru nakon što je Evropska komisija saopštila da od jula uvodi dodatne carine u visini do 38,1 odsto na uvoz električnih vozila proizvedenih u Kini.
Na sastanku o kojem mediji bruje, kineski proizvođači EV su rekli svojoj vladi da uvede tarife na sve uvezene luksuzne evropske automobile. Navodi se da Peking razmatra uvođenje carine od 25 odsto na uvezene evropske automobile sa benzinskim motorima zapremine 2,5 litara ili više kao odgovor na predlog EU.
Ovaj potez bi mogao uticati na popularne modele kao što su Mercedes S-Class, Porše Cayenne i BMW X7. Analitičari upozoravaju da su njemački proizvođači automobila najugroženiji potencijalnim kineskim carinama. Porše, koji uvozi automobile iz Kine, oslanjao se na tu zemlju za 25 odsto svojih prodaja u 2023. BMW i Mercedes su se oslanjali na uvoz za oko 15 odsto i 18 odsto svojih prodaja u Kini prošle godine.
Kineski list Asia nikkei, piše da privremene carine EU neće biti uvede prije 4. jula, a sada slijede konsultacije Kine i EU kako bi pokušale da postignu zadovoljavajuće rješenje i izbjegnu tarife u preostalom uskom vremenskom okviru. Navode da je najbolji način neka vrsta privremenog aranžmana upravljane trgovine, ali da takve vrste dogovora dugoročno donose loše aranžmane. Predviđa se da će proizvođači iz Evrope dobiti neku vrstu zaštite, a Kina smanjene najavljenih privremenih tarifa što bi u svakom slučaju oštetilo ovu industriju jer sebe smatraju hiper konkuretnim.
Pročitajte još:
- Evropska komisija najavila dodatne carine na uvoz kineskih električnih vozila
- FIAT predstavio novi električni model koji će se proizvoditi u Srbiji
- Honda i Mitsubishi udružuju snage, cilj optimizacija troškova električnog vozila
Evropa je prošle godine u Kinu izvezla 196.000 automobila s motorima zapremnine veće od 2,5 litara, za 11 odsto više nego u 2022., podaci su Kineskog udruženja za lične automobile. U prva četiri ovogodišnja mjeseca evropske kompanije izvezle su još 44.000 takvih vozila, za 12 odsto više nego u istom periodu prošle godine.
Vrijednost evropskog izvoza automobila u Kinu prošle godine dostigla je 19,4 milijarde eura, prema podacima evropske statističke kancelarije, dok je EU iz Kine uvezla električna vozila u vrijednosti 9,7 milijardi eura.
Mjere koje Kina razmatra šire se van automoilske industrije, pa je ministarstvo trgovine Kine najavilo preispitivanje cijena svinjetine i prerađevina od ovog mesa porijeklom iz EU jer su neopravdano niske i najavili uvođenje dodatnih carina.