
U maju 2022. godine, Evropska komisija pokrenula je REPowerEU, plan kao odgovor na tadašnji poremećaj globalnog energetskog tržišta koji je izazvan dešavanjima u Ukrajini. Ovog mjeseca obilježena je druga godina od kako je pokrenut, a njegov uspjeh posebno se ogleda u unapređenju razvoja energije vjetra.
Plan je doveo do ubrzanja izdavanja dozvola za vjetroelektrane i potpomogao da se poveća udio vjetra u evropskom miksu električne energije, koji u ovom trenutku iznosi 19 odsto. Godišnja proizvodnja energije iz vjetra porasla je sa 375 TWh na 466 TWh. Kada je riječ o potrebi za gasom, ona je zahvaljujući ovom povećanju, smanjena za 95 milijardi kubnih metara, a ujedno je izbjegnuto da se emituje 119 miliona tona ugljen-dioksida.
Prema podacima koje je iznio WindEurope, evropska industrija vjetra u ovom trenutku doprinosi 52 milijarde eura BDP-u Evropske unije i obezbjeđuje radna mjesta za više od 300.000 ljudi.
Plan Evropske unije jeste da udio energije vjetra u miksu električne energije bude 35 odsto do 2030. godine i više od polovine do 2050. godine.
Dvije godine kasnije, Evropska unija pokrenula je nove inicijative kako bi osigurala da se zadrži uspješan trend prema daljem ubrzanju izgradnje obnovljivih izvora energije (OIE), koji je postavio REPowerEU.
Pročitajte još:
- DANSKA: AUKCIJE ZA ENERGIJU VJETRA NA MORU MOGLE BI DA OBEZBEDE ENERGIJU ZA 10 MILIONA DOMAĆINSTAVA
- SARADNJA ZEMALJA BALTIČKOG MORA ZA RAZVOJ ENERGIJE VJETRA NA MORU
- NJEMAČKA – ODLIČNI REZULTATI I AMBICIOZNI CILJEVI ZA ENERGIJU VJETRA – ŠTA JE PREPREKA
Nova inicijativa, koja treba da podrži dalje ubrzanje primjene energije vjetra, uključuje nekoliko ključnih stavki. Prvo, smjernice i preporuke o dizajnu aukcije OIE, zatim smjernice i preporuke za izdavanje dozvola za OIE, tu je i uputstvo za određivanje područja ubrzanja OIE, kao i digitalna platforma za planiranje aukcija.
Kada je riječ o dizajnu aukcije, Komisija je objasnila šta svaki od kriterijuma treba da podrazumijeva. Primjera radi, kriterijumi koji nisu cjenovni treba da budu specifični za tehnologiju, dok kriterijumi za prekvalifikaciju treba da uključe sajber bezbjednost i odgovorno poslovno ponašanje.

Kako bi se pojednostavila pravila i procedure za izdavanje dozvola, Komisija je navela na koji način države članice treba da primjenjuju novu Direktivu o obnovljivoj energiji (eng. Renewable Energy Directive). Takođe, do novembra 2025. godine članice moraju da uspostave jedinstvene šalter sale i da potpuno digitalizuju procedure za izdavanje dozvola.
Govoreći o dodatnom dokumentu koji je Komisija usvojila – dokument sa uputstvima o određivanju područja ubrzanja OIE, treba reći da su prema revidiranoj Direktivi to lokacije za koje se ne očekuje da će implementacija ovakvih projekata imati značajne negativne uticaje na životnu sredinu. Na ovakvim lokacijama procedura se ubrzava kako bi se osigurala brza primjena specifičnih tehnologija.
Prisjećanja radi, revidirana Direktiva o obnovljivoj energiji, ima za cilj da Evropska unija postigne 45 odsto udjela obnovljive energije do 2030. godine, sa pravno obavezujućim minimalnim ciljem od najmanje 42,5 odsto. Obnovljiva energija predstavlja ključ plana Evropske unije za ostvarenje klimatske neutralnosti do 2050. godine.
Katarina Vuinac