WTO preispituje uvođenje carina na električna vozila iz Kine

Foto-ilustracija: Unsplash (Oxana Melis)

Tranzicija u automobilskoj industriji sa tradicionalnih putničkih automobila na baterijska električna vozila je neizbježna i u interesu globalnih potrošača, ali privremene mjere koje je EU uvela na ove automobile iz Kine ometa razvoj industrije i smanjenje emisija ugljen-dioksida. Kina tvrdi da uvedene mjere krše njene obaveze prema nekoliko odredbi obuhvaćenih sporazumom Svjetske trgovinske organizacije (WTO).

Bura oko uvođenja privremenih viših carina na uvoz električnih vozila iz Kine u Evropu se ne stišava, jer  je sada ova zemlja pokrenula spor pred WTO. Kineska vlada je objavila da je podnijela pritužbu na dodatne carine EU na uvoz kineskih električnih automobila, tražeći konsultacije na osnovu Opšteg sporazuma o carinama i trgovini iz 1994. godine.

Kako je objavila WTO zahtjev je proslijeđen članovima ove organizacije 14. avgusta.

Kina smatra da je tokom pokretanja, sprovođenja i donošenja odluka u vezi sa istragom – posebno u kontekstu privremenih mjera uvedenih 3. jula 2024. godine – EU djelovala suprotno sporazumima WTO-a, i u proceduralnom i u suštinskom smislu. Postupci i propusti Komisije pokazuju jasnu pristrasnost u prihvatanju, korišćenju i procjeni dokaza na kojima se zasniva privremena mjera.

Pročitajte još:

„Mjere na koje se spor odnosi uključuju odluku Komisije da pokrene istragu, konsultacije za istragu, sprovođenje istrage, preliminarno pozitivno utvrđivanje navodnih subvencija, štetu i prijetnju materijalne štete, kao i uzročnu vezu, te uvođenje privremenih kompenzacionih carina. Ovaj zahtjev takođe pokriva sve buduće akcije ili mjere koje bi EU mogla preduzeti u vezi sa ovim mjerama“, navodi se između ostalog u dokumentu WTO.

Nakon uvođenja viših carina Kina je tražila uvođenje kontra mjera, tako što bi podigla carine na uvoz automobila na benzinski pogon iz Evropske unije, a otišli su i korak dalje tražeći veće carine na uvoz svinjetine i prerađevina od ovog mesa.

Dodatne porezi Evropske komisije poznati su kao antidampinške carine, a iznose od 17,4 odsto do 37,6 odsto. Uvođenje carina ima za cilj da lokalizuje proizvodnju električnih vozila i baterija u Evropskoj uniji kako bi Evropa postala konkurentna Kini.

Energetski portal

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti